december 2023: studenten Nova College ontwerpen circulair interieur

De tweedejaars studenten interieurdesign aan het Nova College in Haarlem zijn 2023 geëindigd met een project waarin ze een week lang leerden over duurzaam en circulair interieurdesign. De experts Jeroen van Vorsselen, Sandy Bruns en Julius Kroot kwamen langs om de studenten van tips en inspiratie te voorzien. De week eindigde in een expositie van meubels uit een kringloopwinkel die de studenten hebben ge-upcycled. Deze expositie haalde zelfs het Haarlems Dagblad (zie afbeelding rechts).

Docent interieur design Nathalie Sebregts was heel enthousiast toen Ester Klein Hesselink, werkzaam voor Stichting Technotrend, aanbood om een project op te zetten over duurzaam en circulair interieur. De school doet nog niet heel veel met circulariteit, hoewel ze dit wel graag willen. De interieurindustrie is één van de meest vervuilende industrieën op aarde. Hopelijk heeft  deze intensieve, maar lonende week een vuurtje hierin aangestoken en staat 2024 vol met duurzame en circulaire projecten.

Er komt in ieder geval eind 2024 een vervolgexpositie met de dan tweedejaars studenten interieurdesign, met support van Gemeente Haarlem. De gemeente zet zich in voor duurzaamheid en circulariteit in de gemeente, met onderwijs als belangrijke speler.

Een vergelijkbaar project heeft Stichting Technotrend uitgevoerd met het Koning Willem 1 College in Den Bosch onder leiding van Simone Ruig en Ester Klein Hesselink. Daarnaast pakken collega’s Timo Boland en Koen van der Voort een vergelijkbaar project op met de MBO zorgopleidingen.

Ben jij MBO-docent en wil jij ook met studenten meer werken met duurzaamheid en circulariteit in het vakgebied, dan helpen wij je graag verder! Stuur een bericht via onderstaand formulier en we nemen snel contact met je op.

artikel Haarlems Dagblad over studenten Nova College en hun circulaire interieurdesign