december 2020: Gasvrij Thuis Overvecht

18 december 2020: Kort voor de kerstvakantie is de pilot van het project Gasvrij Thuis afgerond. 65 leerlingen van groep 6, 7 en 8 van OBO de Watertoren in Overvecht zijn in vijf lessen een heel stuk klimaatwijzer geworden. Ze hebben geleerd wat duurzaamheid is en waarom eigenlijk de woningen in Overvecht-Noord worden afgekoppeld van het aardgas. Samen met de gastdocent van Stichting Technotrend hebben ze spelenderwijs ontdekt wat ze zelf kunnen doen om energie te besparen. Daarna hebben ze vooral energiebesparende tips voor hun eigen huis geleerd met hulp van de Energiebox. De energiebox is een doos met allerlei energiebesparende tools. Je kunt de energiebox gratis aanvragen bij de Gemeente Utrecht.

Excursie Aardgasvrije woning

In de derde les van het project was het tijd voor een excursie. Er stond een speurtocht in de aardgasvrije modelwoning van de Gemeente Utrecht op het programma. Door vragen te beantwoorden in het hele huis leerden de kinderen van alles over de warmtetransitie en klimaatadaptatie in en buiten het huis.

klas met leerlingenEr was veel interesse en enthousiasme te zien bij de kinderen en de lessen zijn met veel plezier gegeven. Als afsluiting hebben de kinderen in groepjes een presentatie gehouden over duurzame uitvindingen voor in huis. Deze zijn gefilmd en met de ouders gedeeld om te laten zien wat ze allemaal geleerd hebben. Ook zijn er douchezandlopers uitgedeeld om met het energie besparen thuis door te gaan. Dat was een bijdrage van het Gasvrij Thuis huis van de gemeente Utrecht.

In 2021 kunnen nieuwe basisscholen zich aanmelden voor het Gasvrij Thuis project. Scholen die hiervoor belangstelling hebben, kunnen zich aanmelden via het formulier hieronder.

Daarnaast ontwikkelt Stichting Technotrend in 2021 een programma voor het voortgezet onderwijs (VO).

klas met docente