Corona-blog Stichting Technotrend

27 mei 2020: Eerste leerling klaar met Energiespeurtocht!

De eerste leerling heeft de Energiespeurtocht helemaal gedaan! Op 27 mei leverde Rinus zijn zesde en laatste antwoordvel in bij de Hoofddetective. Hij maakte een prachtige poster voor de campagne-opdracht van les 6.

eerste antwoordvel

Voor zijn speurwerk heeft deze superspeurder natuurlijk een diploma gekregen. Hartelijk gefeliciteerd!

diploma energiespeurtocht

30 april 2020: IRIS-Utrecht over Energiespeurtocht

Via de nieuwsbrief van wijkbureau Zuidwest en op de eigen site wijst IRIS-Utrecht ook op de Energiespeurtocht. Kinderen die eraan willen deelnemen, kunnen zich melden bij de projectleider van IRIS-Utrecht.

15 april 2020: Energiespeurtocht open voor alle kinderen in Amersfoort

De Energiespeurtocht is vanaf vandaag beschikbaar voor alle Amersfoortse kinderen in de bovenbouw (groep 6 - 8) van de basisschool. Op verzoek van de gemeente Amersfoort hebben we voor hen een eigen landingspagina gemaakt waar zij (en hun ouders) zich kunnen aanmelden. Ook zij gaan in hun eigen woning op onderzoek uit naar het energiegebruik en hoe ze energie kunnen besparen. In een van de lessen leren ze werken met de Energiebox. Met deze box helpt de gemeente Amersfoort woningeigenaren om energie te besparen. De lessen zijn voor individuele kinderen, Stichting Technotrend zorgt voor de begeleiding. Kinderen kunnen zich tot 1 mei aanmelden.

6 april 2020: Energy Challenge Energiespeurtocht gaat het land in!

Om leerlingen thuis ook een Energy Challenge te laten doen, heeft het team van Energy Challenges Utrecht de Energiespeurtocht bedacht. Leerlingen van basisscholen kunnen in hun eigen huis op zoek naar welke apparaten energie gebruiken en hoeveel dat is. ECU-speurtochtZe krijgen vragen en filmpjes over energie en krijgen opdrachten die ze op hun eigen antwoordblad kunnen invullen en inleveren bij hun juf of meester. Zo leren ze thuis ook over hoe ze energie kunnen besparen. De komende weken volgen nog meer opdrachten voor leerlingen om thuis als speurtocht te doen.

De landelijke organisatie van Energy Challenges vindt dit zo'n leuke Challenge dat ze de lessen nu ook in de andere regio's van Energy Challenges in Nederland heeft aanbevolen. Vandaag stond de link naar het materiaal in de wekelijkse nieuwsbrief en op de website. Daar zijn we natuurlijk erg trots op en heel blij mee!

Ook voor andere projecten zijn lesmaterialen in ontwikkeling.

2 april 2020 - update: lesmateriaal voor thuisscholen in ontwikkeling

Voor de projecten Energy Challenges (Amersfoort), IRIS en Brede School Overvecht zijn opdrachten in ontwikkeling waarmee leerlingen thuis aan de slag kunnen. Bij enkele lessen werken we samen met Energiebox. Met alle scholen is contact over hoe en wanneer de lessen kunnen worden ingepast. Scholen en docenten verschillen in wat er (al) mogelijk is. We werken er hard aan om zo passend mogelijk materiaal te maken.

17 maart 2020 - Corona-maatregelen Stichting Technotrend

Zolang alle scholen dicht zijn, werken de medewerkers van Stichting Technotrend samen met de docenten aan een alternatieve online uitvoering van de projecten. We ontwikkelen en maken lesmateriaal waarmee leerlingen thuis opdrachten over energiebesparing en zwerfafval kunnen uitvoeren. De projectcoördinatoren houden geregeld contact met de docenten van de scholen en andere betrokkenen.

Het team van Stichting Technotrend werkt zo veel mogelijk vanuit de eigen woningen. We doen ons best om zo bereikbaar mogelijk te zijn.

Ook tijdens en na deze coronacrisis blijft het belangrijk om leerlingen te laten kennismaken met duurzame techniek, zodat de voorbereiding van deze jongeren op een duurzame wereld kan blijven doorgaan. Wij staan open voor uw vragen, tips en ideeën en we gaan graag samen met u aan de slag. Neem contact met ons op via onderstaand formulier.

De medewerkers van Stichting Technotrend wensen alle docenten, leerlingen, ouders en andere betrokkenen veel sterkte en een goede gezondheid toe in deze voor ons allemaal ingrijpende en onzekere periode!

oud schuifslot