Climathon in Haarlem over circulaire textiel

Op 21 september 2023 daagden we tientallen leerlingen van de scholengemeenschap het Sancta Maria uit om in een Climathon van een hele dag oplossingen te bedenken voor de vraag: “Hoe kunnen we ervoor zorgen dat jongeren meedoen aan het circulaire textiel systeem van Haarlem?” Om 9 uur ’s ochtends stroomden de leerlingen langzaam binnen. Eerder die week waren we al bij ze op bezoek geweest om een gastles te verzorgen, en vandaag was dan het grote event: de Climathon!

opdracht Climathon HaarlemNa een welkomstwoord van Stephan Kooijman (Sancta Maria), Carien Reinking (stitch studio), Alice (stichting mooizooi) en Yvonne Klumpenaar (Goldbergh) begonnen de leerlingen met het in kaart brengen van de belanghebbenden. Wie zijn er betrokken bij het probleem? Wat zijn hun pijnpunten? Waar verlangen zij naar?

collage oplossingen Climathon Haarlem
de oplossingen in beeld gebracht

Creatieve oplossingen

Vervolgens zijn de leerlingen gaan brainstormen om tot creatieve oplossingen te komen om antwoord te geven op de casusvraag.

Een van de winnende groepjes bedacht bijvoorbeeld om een deel van de kinderbijslag (€100) niet meer aan de ouders te geven, maar in plaats daarvan dit bedrag op een Sustainable Fashion Card voor jongeren te zetten. Zo kunnen jongeren tussen de 12 en 18 jaar dit bedrag zélf besteden, maar enkel bij duurzame kledingwinkels in Haarlem, of bij tweedehands winkels of kledingreparatielocaties.

Doelen

Dit project heeft verschillende doelen.

• innovatie in duurzame ontwikkeling in te bedden en te waarborgen in het onderwijs.
  • innovatieve lokale, duurzame ondernemers te koppelen aan het onderwijs.

Om deze doelstellingen te bereiken zet Stichting Technotrend in op drie pijlers:

• Verbinding tussen onderwijsinnovatie en innovatieve circulaire ondernemers.
  • Verbinding tussen onderwijs en inwoner.
  • Verbinding tussen onderwijs en gemeente.

Op 20 oktober 2023 vindt de volgende Climathon in Haarlem plaats. Dit keer met leerlingen van het Eerste Christelijk Lyceum. Wij kijken er enorm naar uit!

Duurzaam Haarlem

Het was ook het begin van onze samenwerking met de Gemeente Haarlem over circulair textiel. In 2022 heeft de gemeente Haarlem de Europese Innovatieprijs van 500.000 euro gewonnen voor haar werkzaamheden in het opbouwen van innovatie-ecosystemen. Een deel van deze prijs wordt gebruikt om innovatieve onderwijsprogramma's te ontwikkelen, gericht op circulair textiel. Haarlem is koploper op het gebied van duurzame fashion. De stad heeft een groene textielroute, doet actief mee aan de Dutch Sustainable Fashion Week en heeft een duurzame-textielpodcast.

logo gemeente Haarlem

leerlingen Sancta Maria in de Climathon