Circulaire projectweek Unic 2021

De Utrechtse middelbare school UNIC heeft Stichting Technotrend gevraagd om voor de circulaire projectweek van november 2021 een weekprogramma op te zetten rondom het thema circulariteit en duurzaamheid, met aandacht voor lokale elementen. Stichting Technotrend heeft hiervoor een vierdaags programma ontwikkeld, dat met gastdocenten van Technotrend en eigen docenten van UNIC wordt uitgevoerd.

In dit duurzame onderwijsproject gaan de leerlingen van 2 HAVO en 2 VWO praktisch aan de slag met een echte vraag van een ondernemer - die met circulariteit bezig is - of een vraagstuk dat bij de leerlingen meer bewustzijn creëert. De ondernemer komt in de klas en vertelt over zijn of haar project of bedrijf en pitcht daarbij zijn of haar vraagstuk of casus.

blokkenschema SDG's NederlandsVoor de gastles van de ondernemer krijgen leerlingen een introductieles over de Global Sustainability Goals en de Circulaire economie. De lessen vormen een afwisselend programma, waarin onder meer een quiz wordt gehouden. Hiermee wordt theoretische kennis overgedragen en zelfreflectie aangewakkerd.

Het werk van de leerlingen mondt uit in een presentatie op vrijdag in aanwezigheid van de ondernemers. Voor het leerlingenteam uit een klas dat volgens de ondernemer en de docenten de beste presentatie geeft en/of het meest innovatieve idee heeft, is een prijsje beschikbaar. Voor de afsluiting van het project worden mogelijk ook ouders, de mentoren en de geïnteresseerde docenten uitgenodigd.

De volgende ondernemers presenteren een vraagstuk of casus:

logo's circulaire ondernemers

detail gevel UNIC Utrecht