22 november: workshop Didactiek van de Hoop op KNAG-dag

Ook dit jaar stonden we weer op de KNAG-dag, die op 22 november 2023 werd gehouden in Theater Orpheus in Apeldoorn. Dit jaar gaven Frank Goethals en Mark Boode een workshop over het project 'Didactiek van de Hoop'. In een uur namen ze de deelnemende aardrijkskundedocenten mee in het hoe en waarom van toekomstdenken. De docenten maakten kennis met de 'Waar Sta Je'-werkvorm dat op bijzondere wijze een gesprek opent over gevoelens over de toekomst, zoals (wan)hoop en het gevoel van (geen) invloed te hebben.

Benoemen

Vijftig aardrijkskundedocenten kozen voor onze workshop 'Didactiek van de Hoop' en gingen enthousiast aan de slag om de werkvormen uit te proberen. Ze dachten na over 2050 en deelden plenair hun associaties - we hoorden veel toekomstbeelden over meer ruimte voor natuur, een stijgende zeespiegel en andere vormen van samenleven. Dit hardop benoemen van associaties was een leuke manier om met alle deelnemers te onderzoeken hoe ons beeld van de toekomst is. We bleken over het algemeen met elkaar toch wel enigszins optimistisch! Dat voelt de docent misschien ook als zijn/haar rol in relatie tot de jongeren die hij/zij voor zich heeft.

Ongemak

Daarna gingen docenten aan de slag met de vier scenario's die zijn ontwikkeld door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en schetsten in groepjes een dag in het leven binnen een gegeven toekomstscenario. De scenario's waarin een snelle, hoogtechnologische wereld wordt geschetst gaf veel hilariteit: we voelen daar met elkaar het ongemak. Zoals veel volwassenen zien we meer rust en verbinding en ook een gezondere relatie met elkaar en natuur in het PBL-toekomstscenario waarin gemeenschap en groen leven centraal staat.

De deelnemers delen het gevoel dat het noodzakelijk is om hoop te bieden in de klas en dat het toekomstdenken daarin een mooie didactische manier is die leerlingen hoop, humor en handelingsperspectief brengt in tijden van klimaatverandering!

Meedoen met het onderzoek?

Ons onderzoeksproject Didactiek van de Hoop in samenwerking met de Universiteit Utrecht loopt tot het einde van schooljaar 2023-2024. Je kan als docent HAVO en/of VWO nog steeds deelnemen en zo kosteloos aan de slag met de werkvormen uit de Didactiek van de Hoop!

Laat ons (vrijblijvend) je interesse weten via t.t.favier@uu.nl.

beeld van workshop Didactiek van de Hoop op de KNAG-dag 2023