22 november: Leerlingen De Breul spelen Utrecht2040 game

Op 22 november 2022 hebben zestig VWO-4 leerlingen van De Breul uit Zeist kennis mogen maken met de Utrecht2040 game. De app is ontwikkeld door Universiteit Utrecht en laat jongeren op een interactieve manier met de Sustainable Development Goals (SDG’s) kennismaken.

De jongeren kregen via een korte video in de app een vraagstuk voor de stad Utrecht voorgelegd, zoals ‘Hoe zetten we mensen om van duurzaam denken naar duurzaam doen?’ De uitdaging aan de leerlingen was om ofwel goede voorbeelden te vinden in de stad, danwel zelf nieuwe oplossingen te bedenken. Dat kon eenvoudig via de app door een foto te nemen en een beschrijving toe te voegen. Deze inzending was vervolgens voor alle teams zichtbaar op de kaart van de stad en zo konden teams elkaars inzendingen beoordelen. Er ontstond zo een ideeëncompetitie waardoor de kaart binnen een mum van tijd bomvol inspirerende observaties en ideeën stond. Zo zagen leerlingen gesneden mangostukjes in de supermarkt (niet duurzaam!), spraken ze met de oliebollenbakker over veganistische oliebollen en interviewden ze op straat Utrechters over duurzame kleding.

De app is ook buiten Utrecht inzetbaar, want hij is voor elke (klein)stedelijke omgeving relevant. In ons programma ‘Toekomstdenken in het Onderwijs’ onderzoeken we samen met onderzoekers van de Universiteit Utrecht tools zoals de game Utrecht2040 en ontwikkelen we andere creatieve werkvormen voor het onderwijs.

Ben je geïnteresseerd om meer te weten over ons programma Toekomstdenken in het Onderwijs met werkvormen zoals de Utrecht2040 game? Mail je belangstelling naar Frank Goethals.

SDG's matrix