2023-24: Natuur en Techniek op Brede School Overvecht

In het schooljaar 2023-2024 geven wij natuur- en technieklessen voor de Brede School in Overvecht. Op drie basisscholen geven wij een lessenserie over kringlopen in de natuur, klimaat en CO2, energie en duurzame energie. Elke school mag zelf een selectie maken uit de 10 lessen die we hebben ontwikkeld voor dit programma, zodat het programma mooi aansluit op het vaste curriculum. We hebben dit lesprogramma al vele jaren op scholen in Overvecht met veel succes uitgevoerd.

Natuur als leerschool

In dit programma leren de leerlingen hoe planten hun zaadjes verspreiden en hoe uit deze zaadjes weer nieuwe planten groeien. En het gaat ook over ecosystemen en hoe tijdens de herfst allerlei (bodem)diertjes het afval van bomen en planten opruimen.

Ook komt isoleren tegen kou aan bod. Hoe dieren dat doen met hun veren en vachten. Hier leggen we de koppeling met hoe wij als mensen onszelf proberen te isoleren, met kleding of door hoe we ons huis onderhouden.

De leerlingen experimenteren met het zuiveren van water en met opwekken van energie. Zo komen ze spelenderwijs veel te weten en leren ze dat het belangrijk is om goed op de natuur te passen. Veel scholen kiezen dan ook voor onze praktische les waarin we naar buiten gaan en samen afval opruimen in de wijk en rondom de school.

Techniek

Beestje met licht

We geven ook lessen die meer de technisch en praktisch van aard zijn. De leerlingen leren niet alleen hoe dieren zich isoleren, maar voeren ze ook een experiment uit om te zien hoe isolatie werkt. In een andere les leren kinderen op een speelse manier hoe een stroomkring werkt door zelf een ledbeestje of een zonnehuisje in elkaar te zetten.

Dit project is onderdeel van de Brede School Overvecht

Basisscholen uit Overvecht kunnen zich aanmelden voor deze lessen. We kunnen ze zonder kosten voor de school aanbieden.

Interesse?

Stuur meteen een e-mail naar po@stichtingtechnotrend.nl

Voor eerdere edities van deze lessen, klik hier.

Kinderen aan het werk met Brede School Project