15 december: Finale Young Changemakers: prototypes getest

logo tyoung innovators, Climate-KIC en EUOndanks deze gekke tijden hebben we het #younginnovators op 15 december kunnen afronden met vier enorm enthousiaste jongeren teams.

Deze teams hebben het traject #YoungChangemakers gevolgd, het vervolgtraject van de Young Climathons die in oktober en november plaatsvinden. De leerlingen werden gecoacht in #DesignThinking en ontwikkelden oplossingen voor échte klimaatuitdagingen van o.a. Recycling Netwerk, Gemeente Zeist, Rotterdams WeerWoord Profiel en Waterschap Vallei en Veluwe.

Klimaatoplossingen

Het is ontzettend bijzonder wat jonge mensen kunnen ontwikkelen tijdens zo’n periode. We hebben hen in hun kracht zien staan en zien groeien tot zelfverzekerde klimaatinnovatoren. Ze kwamen met oplossingen zoals een bonussysteem voor ecologisch gedrag in Zeist, een burgerinitiatief en petitie voor groene belasting, certificatie op producten met microplastics en een bewustwordingscampagne voor effecten van de plastic soep op plastic (water) flessen.

young changemakers presenteren oplossing

De sessies met de Young Changemakers waren vooral digitaal. Dankzij een aanbod van Frisse Blikken / Fresh Forces om hun ruimte te gebruiken (waar we heel blij mee waren) kon de laatste sessie gemengd live en online zijn met Madelon Gijzel, Naomi Zeilemaker en Elieska Lensink. In de Blik Hut hebben de leerlingen hun prototype getest met experts.

young changemakers leerlingen in actie