Laura Wolf
Teamcoördinator Young Innovators/HAVO-VWO
'Als kind speelde ik al graag in de natuur, maakte ik soep van grasjes en plantjes die ik in de tuin, het bos of de duinen vond. Mijn ouders hebben me van jongsaf opgevoed om respectvol om te gaan met de wereld waarin we leven en met bewustzijn van je eigen invloed op het milieu. Die is niet alleen negatief, maar kan ook positief zijn. We praatten bijvoorbeeld over hoe vaak we vlees aten, hoeveel spullen je koopt en wat je wel of niet nodig hebt. Waar koop je ze? Nieuw of tweedehands? Er werd veel gepraat over ontwikkelingen in de maatschappij en hoe die wel of niet duurzaam die zijn. Al dat samen heeft wel bijgedragen aan mijn studiekeuze.'
Mooiere wereld
'Mijn studie milieu-maatschappijwetenschappen – tegenwoordig Global Sustainability Science – heb ik gekozen door mezelf de vraag te stellen hoe ik in mijn toekomst kan bijdragen aan een mooiere wereld. Er waren twee tracks, milieu-natuurwetenschappen en milieu-maatschappijwetenschappen. Omdat ik denk dat er op maatschappelijk vlak nog veel te verbeteren valt, en verandering uiteindelijk vanuit de mensen in de maatschappij moet komen, koos ik voor milieu-maatschappijwetenschappen. Met ook een aantal beta-vakken!'
Systemen omdenken
'Het is lastig om mijn motivatie voor duurzaamheid in het kort samen te vatten. Van mezelf ben ik best zorgzaam, ook voor de natuur dus. Als ik naar natuurdocumentaires kijk, word ik vaak geraakt over hoe mooi de natuur in elkaar zit. Niet alleen mooi om te zien, maar we hebben onze ecosystemen ook nodig om te kunnen leven. Dan vind ik het verschrikkelijk om te zien dat we dat kapot aan het maken zijn met onze huidige (productie)systemen. Echter, die systemen zijn door mensen gemaakt en kunnen dus óók door mensen worden veranderd, is mijn overtuiging. Daarom is onderwijs zo’n mooi beginpunt. Jongeren hebben nog niet zo’n vastgeroest denkkader en via het onderwijs kan je leerlingen laten omdenken en ontdekken hoe het ook anders kan. Ik weet ook wel dat we met Technotrend niet de complete systemen gaan veranderen, maar we willen wel een tegenwicht zijn tegen de mensen, bedrijven, en structuren die destructieve systemen nu in stand houden. Die challenge, daar wil ik graag onderdeel van zijn, en nieuwe generaties inspireren en betrekken om alternatieven te bedenken. Dit zie ik als mijn manier om te proberen om de mooie, rijke aarde die we hebben te beschermen.'
Textiel, voedsel en mobiliteit
'Als coördinator Young Innovators ben ik bezig met heel verschillende thema's. ICEY is een specialisatie over Circulaire Economie binnen het programma. Het volgt dezelfde opzet als het Young Innovators programma, met één of meer lessen introductie en kennis over Circulaire Economie. In het reguliere curriculum wordt vaak nog alleen lineaire economie behandeld, al zien we wel scholen die dat proberen te veranderen. Als afsluiting organiseren we een Young Climathon waarin de leerlingen zelf aan de slag gaan met uitdagingen uit de maatschappij, ingebracht door casushouders.
In Haarlem is het Young Innovators programma toegespitst op circulair textiel. Dat onderwerp ligt dicht bij jongeren, ze zijn geïnteresseerd maar kopen ook veel bij fast fashion ketens. We hopen dit volgend jaar uit te breiden en we gaan het in juli ook in Heerenveen uitvoeren.
In Noord-Brabant willen we leerlingen interesseren voor voedselinnovatie en de eiwittransitie. De omgeving van Bergen op Zoom heeft een grote sector plantbased agrifood, een broedplaats met zowel grote gevestigde bedrijven die steeds meer duurzaamheid meenemen, als veel kleine innovatieve bedrijven. Die betrekken we ook bij het project. Op het MollerJuvenaat geven we deze maand lessen over toekomstdenken, systeemdenken en de eiwittransitie. Drie bedrijven zorgen daarna, vanuit de triple helix hub Delta Agrifood Business, voor uitdagingen voor de leerlingen tijdens de Climathon. Leerlingen krijgen hierdoor een kijkje in de keuken van de bedrijven. Ze gaan onder andere zélf met algen aan de slag en in de keuken vleesvervangers maken van nieuwe innovatieve ingrediënten. En ze gaan nadenken over hoe insecten in Nederland populair worden kunnen gemaakt voor menselijke consumptie. Zo'n Climathon is heel leuk en inspirerend, zowel voor de leerlingen als voor de bedrijven.
In het najaar gaan we in Castricum (Noord-Holland) op het Bonhoeffer college een Climathon over deelmobiliteit organiseren, samen met de lokale stichting CALorieEnergie.
En zo organiseren we nog veel meer!'
Bedenken en begroten
'Voor deze projecten is mijn werk vooral samenwerkingspartners zoeken, het ontwerp en de opzet van nieuwe projecten, casussen ontwikkelen met casushouders, bedenken hoe we een casus in de klas kunnen presenteren, welke opdrachten leerlingen krijgen en vooral hoe we de grootste impact kunnen bereiken bij de leerlingen. Daarvoor benader ik onder andere experts die de leerlingen vanuit de praktijk inhoudelijk kunnen ondersteunen. Ook maak ik begrotingen en draaiboeken voor de uitvoering.
Als ik niet werk, ben ik graag bezig met paarden of loop ik met mijn oppashondje rond de Maarsseveense Plassen. Sowieso ben ik graag in de natuur. Maar ook op festivals. Verder kook ik graag samen en vind ik het leuk om steeds weer een nieuwe hobby uit te proberen!'
Dit interview verscheen in de Nieuwsbrief van juni 2024.