Wijk van de Toekomst

Wijk van de Toekomst is een lespakket over de toekomst, systeemdenken en klimaatverandering. Het doel is: het creëren van actieve hoop bij jongere generaties.

In een tijd waarin klimaatverandering overheersend negatieve berichten brengt, dreigt klimaatangst onder jongeren. Met de innovatieve lesmethode ‘toekomstdenken’ komen de eigen waarden van de leerlingen naar voren. Zo ontdekken zij wat voor hen werkelijk van betekenis en belangrijk is in de toekomst. Met praktische opdrachten in dit programma bieden we concrete handelingsperspectieven.

Tijdens de lessen ontwerpen en bouwen de leerlingen samen (een model van) hun eigen ideale wijk en leefomgeving. Het eindresultaat is een concrete maquette van hun eigen wijk van de toekomst.

Vanuit het concept Wijk van de Toekomst kunnen we met de leerlingen onderwerpen aankaarten over denken over de toekomst, systeemdenken en klimaatverandering. Zo ontwikkelt het team Primair Onderwijs verschillende projecten op basis van de wijk van de toekomst. Afhankelijk van de wensen van de partners leggen we hierbij de ene keer de specifieke nadruk op bijvoorbeeld de overgang naar duurzame energie en energiebesparing, de andere keer op de natuur.

In de projecten willen we aansluiten bij lokale situaties en samenwerken met lokale organisaties en initiatieven. Met deze aanpak vergroten we het bewustzijn bij zowel leerlingen als hun ouders en genereren we betrokkenheid. Samen bouwen we aan een toekomst waarin onze jongeren niet alleen hoopvol kijken naar wat komen gaat, maar ook actief bijdragen aan een duurzame en veerkrachtige samenleving.

maqeutte van wijk van de toekomst (Pendrecht)

Doelgroep

Dit onderwijsprogramma is bedoeld voor leerlingen van de bovenbouw van het basisonderwijs (groep 6, 7 en 8).

Tijdsbesteding/inzet school

Het programma bestaat uit een lessenserie. Het aantal lessen kan variëren, afhankelijk van de afspraken met de partners. Stichting Technotrend verzorgt de volledige lessenreeks. De docent(en) van de klas(sen) die het project doen, zijn steeds aanwezig ter ondersteuning.

Dit lespakket voeren we uit (afspraken per maart 2024):

• februari 2024: Operatie duurzaam Pendrecht
   • april/mei 2024: Samen besparen
   • najaar 2024: Woudenberg van de Toekomst

Belangstelling?

Wil je dit lespakket aan jouw leerlingen aanbieden? Neem contact op met het team Primair Onderwijs via po@stichtingtechnotrend.nl.

Meer weten over Wijk van de Toekomst ? Neem contact op!