Circulaire Escape Games

Het doel van het project Circulaire Escape Games is om meer leerlingen op te leiden in technische richtingen en om dit onderwijs beter en actueler te maken. Dit project is primair bedoeld voor leerlingen in klas 2 of 3 van het VMBO (basis/kader of TL). Het geeft de leerlingen een inkijkje in aspecten en de inhoud van de technische profielen. Als de leerlingen al een technisch profiel gekozen hebben, geeft het project hen een beeld van de vervolgopleidingen en beroepen, met name in de bouw en in de installatietechniek.

Bijzonder aan dit project is dat leerlingen niet alleen kennis maken met circulariteit, maar er ook aan samen aan bijdragen: Hun product, de escaperoom, helpt om dit onderwerp bij een breder publiek onder de aandacht te brengen.

Echte opdrachtgever

De leerlingen gaan werken voor een bedrijf of een maatschappelijke organisatie als echte opdrachtgever. Deze organisatie is bijvoorbeeld gehuisvest in een circulair gebouw en wil haar omgeving hierover informeren. De vraag van de organisatie is om een circulaire escaperoom/-game te bouwen. Die kan de organisatie vervolgens inzetten om haar circulaire prestaties en ambities te communiceren met de maatschappij, met name de bezoekers van het gebouw, en overige relaties.
De leerlingen gaan zélf het verhaal vertellen van dat circulaire gebouw. Zo vergroten we het meesterschap over het onderwerp. De transitie naar een duurzame en circulaire economie wordt op die manier een bekende en leuke uitdaging.

CJP-Cultuurkaart

logo CJPVanaf augustus 2022 kunnen VO- (en MBO-)scholen gebruik maken van de CJP-Cultuurkaart om dit project in te kopen.

hand op glas in deur

Lesprogramma

Het lesprogramma gaat eerst in op het mondiale afvalprobleem, op de bijbehorende milieuvervuiling en op de transitie naar een circulaire economie. De leerlingen spelen een escape game die in het teken staat van de circulaire economie. Vervolgens oriënteren de leerlingen zich op beroepsbeelden van professionals die bǹdragen aan het vormgeven van deze transitie. Tenslotte gaan de leerlingen aan de slag met het bedenken en maken van puzzels en opdrachten voor de escapegame. Ze selecteren (tweedehands) materialen voor hun ontwerp en ze testen het resultaat. De laatste stap is het samenvoegen van de beste en leukste puzzels tot één complete escapegame voor de opdrachtgever.

Circulaire materialen
Natuurlijk heeft het de voorkeur om de puzzels en opdrachten te maken met circulaire (tweedehands) materialen. Leerlingen kunnen deze bijvoorbeeld zelf kopen bij een kringloopwinkel. Ze kunnen ook door de school of een projectpartner aan de leerlingen ter beschikking worden gesteld. Onderzocht zou kunnen worden of er rond dit circulaire initiatief structurele samenwerking met een kringloopwinkel mogelijk is.

De leerlingen bouwen de escape games op de eigen school tijdens de lessen. Naar wens kan het programma worden ingezet als een extracurriculair programma of worden geïntegreerd in vakken zoals T&T, ITTL of I&P. De focus van de (deel)opdrachten bij de verschillende vakken zal vanzelfsprekend anders zijn.

Circulaire Escapegames kan desgewenst volledig plug & play worden uitgevoerd door Stichting Technotrend, volledig door de school zelf worden gedraaid of gezamenlijk in een co-creatief proces op maat worden gemaakt. In dit leerproces van spelen, bedenken, ontwikkelen en bouwen van escapegames worden de leerlingen begeleid door een combinatie van de eigen docenten, medewerkers van Stichting Technotrend en de ervaren escape game bouwers van Game Knights.

Green Future Heroes

In het programma kan ook ruimte ingebouwd worden om kennis te maken met vrouwen en mannen die werken in de technieksector en daar een bijdrage leveren aan de totstandkoming van de circulaire economie. Op deze manier leren de leerlingen concrete beroepen en de daarbij behorende vaardigheden kennen om zo beter voorbereid te zijn op de studiekeuze. Deze Green Future Heroes worden persoonlijk in beeld gebracht met banners en/of filmpjes en komen zo echt tot leven. Het zijn mensen met een VMBO- of MBO-achtergrond zodat ze goed aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen.

Partners

Dit programma is tot stand gekomen door een samenwerking tussen Game Knighs en Sterk Techniek Onderwijs.

logo STO

Belangstelling?

Wilt u

• met uw school en leerlingen bijdragen aan de verdere ontwikkeling?
  • als maatschappelijke organisatie opdrachtgever zijn?
  • of de leerlingen voorzien van circulaire materialen?

neem dan contact met op met Stichting Technotrend via het formulier hieronder.

Meer weten over de Circulaire Escape Games ? Neem contact op!