De kinderen van groep 5 t/m 8 gaan de slag met thema zwerfafval. Ze leren over de waarde van afval, het belang van recycling en gaan deze kennis meteen in de praktijk toepassen! Hierbij krijgen ze de opdracht om als uitvinder na te denken over oplossingen om het afvalprobleem aan te pakken. Ze moeten een werkend prototype van hun afval oplossende voertuig maken.
De lessen worden gegeven in twee lessen van ieder een uur.
Doel
Tijdens de lessen gaat de gastdocent in gesprek met de kinderen over zwerfafval. Korte filmpjes geven een beeld van wat zwerfafval voor dieren en voor onszelf betekent. Waar het bij dit programma om gaat, is dat kinderen ontdekken wat de gevolgen zijn op het leefmilieu van mensen en dieren als verpakking als zwerfafval op straat belandt. Ze leren over het ontstaan van plastic soep maar ontdekken ook hoe je plastic kunt sorteren zodat het gerecycled kan worden.
Met dit programma wil de gastdocent zorgen voor positieve energie. We kunnen samen de hoeveelheid afval en zwerfafval verminderen en soms gewoon even opruimen. Overal in de wereld organiseren volwassenen en kinderen opruimacties in hun eigen wijk of langs het strand.
In de natuur wordt alles opnieuw gebruikt. Kunnen wij dat ook? Door een proefje te doen ontdekken de kinderen hoe je plastic kunt recyclen.
Ze ontwerpen een wagentje met soepel draaiende wielen. Hoe meer onderdelen van het werkstuk van afval wordt gemaakt hoe beter. Aan het begin krijgen de kinderen een bankbiljet waarmee nieuwe materialen zoals plakband gekocht kunnen worden. Wie niets koopt mag het bankbiljet houden!
De tweede uitdaging is dat het werkstuk demontabel is zodat later de materialen opnieuw gebruikt kunnen worden of als gescheiden afval kunnen verwerkt.
Voorbereiding
De werkbladen, materialen en gereedschappen worden door de gastdocent aangeleverd. Kinderen verzamelen zelf het benodigde afval. Voor leerkrachten die aan dit programma een opruimactie willen verbinden is een beknopt draaiboekje beschikbaar.
In het programma zijn CITO-leerdoelen rekenen, taal en duurzame ontwikkeling verwerkt. Ook sluit het aan op de techniekdoelstellingen die vanaf 2020 een vast onderdeel van het curriculum worden.
Meer weten over de Kunst van recyclen ? Neem contact op!