Actief Burgerschap / Burgerparticipatie

logo YETIVan 2022-2024 werken we internationaal samen in het YETI-project dat als doel heeft om bij te dragen aan onderwijs voor burgerparticipatie, burgerschap en jongerenparticipatie.

In de schooljaren 2022-2023 en 2023-2024 hebben we geëxperimenteerd met verschillende methoden. In 2024-2025 voeren we het gezamenlijk ontwikkelde programma uit: een challenge-based onderwijsprogramma waarin leerlingen in teams oplossingen bedenken om meer bewoners te betrekken bij het vergroenen van hun tuin of buurt.

Dit programma omvat:

1. Een echte uitdaging: introductie tot klimaatadaptatie en burgerparticipatie.
  2. Kritisch begrip van problemen door citizen science-onderzoek.
  3. Creatieve oplossingen presenteren aan beleidsmakers en internationale leerlingen.

We behandelen onder meer de volgende vragen:

• Wat is burgerparticipatie en hoe sluit het aan op klimaatadaptatie?
  • Wat motiveert mensen om bij te dragen aan de gemeenschap en welke obstakels ervaren ze?
  • Hoe kunnen bewoners meehelpen met onderzoek naar lokale problemen?
  • Welke mogelijkheden zijn er om beleid te beïnvloeden?
  • Hoe start je een actie die anderen activeert?
  • Hoe communiceer je over je oplossingen?

Deze elementen zijn cruciaal voor actief burgerschap.

leerlingen in een klas met een laptop

Young Innovators

Wij zien ons Young Innovators-programma als een onderwijsprogramma met een sterke nadruk op jongerenparticipatie. Gedurende het programma krijgen leerlingen de kans en de ondersteuning om hun stem te laten horen, terwijl casushouders en andere belanghebbenden inzicht krijgen in de interesses en behoeften van de jeugd. Op deze manier hebben we al duizenden jongeren betrokken bij diverse duurzaamheidsuitdagingen.

Dit project is mede mogelijk door de steun van

logo Erasmus Plus

Missie

Onze missie is om jongeren optimisme en handelingsperspectief te bieden. Veel jongeren ervaren een gevoel van onmacht en eenzaamheid bij het aanpakken van grote mondiale uitdagingen. Wij benadrukken het belang van onderwijs over burgerparticipatie, omdat mondiale uitdagingen draaglijker worden wanneer je weet hoe je ze samen kunt oplossen.

Belangstelling?

Ben je geïnteresseerd om mee te doen of op de hoogte te blijven van recente ontwikkelingen van het materiaal? Laat het ons weten!Stuur een e-mail naar havo-vwo@stichtingtechnotrend.nl

Meer weten over Actief Burgerschap / Burgerparticipatie ? Neem contact op!