Lespakket Circular Skills – Circulaire Economie

Circular Skills is een lesmethode die VMBO-leerlingen helpt om duurzame en circulaire vaardigheden te ontwikkelen. Het programma is gericht op het aanleren van circular thinking, design thinking en algemene duurzaamheidsprincipes. Het leert leerlingen kritisch te kijken naar alle aspecten van de productieketen en maakt hen bewust van de impact van hun handelen op het milieu en de maatschappij.

Het programma bestaat uit lessen op school met daarbij praktijkchallenges. Tijdens de lessen komen verschillende onderwerpen aan bod zoals de impact van de industrie op het milieu, op de leef- en werkomstandigheden van werkers in lagelonenlanden, de rol van de consument en de rol van de producent.

Samen met de docent(en) past Stichting Technotrend het programma aan op de wensen en de focus van de opleiding.

schema van afval naar grondstof

Doelgroep

Dit lespakket is gemaakt voor VMBO-leerlingen van alle leerjaren. Het Circular Skills programma sluit goed aan bij de sectoren mode en bouw.

Lesuren

Ten minste 5 en maximaal 10 lesuren. We bevelen aan om wekelijks 2 lesuren of een blokuur in te ruimen voor dit lespakket. Dit kan worden uitgebreid met een grote eindchallenge, die in totaal 10 lesuren omvat.

Inzet school

Stichting Technotrend biedt een docentenhandleiding en een docententraining. Hiermee kan de docent het lesprogramma zelfstandig geven. De school hoeft geen extra materialen aan te schaffen.

Nascholing

Stichting Technotrend heeft een uitgebreid nascholingsprogramma voor duurzame educatie. Kijk hier het aanbod.

Interesse?

Wil je dit lespakket met jouw klas gaan uitvoeren? Heb je nog vragen? Neem contact op met het team VMBO/onderbouw VO via vmbo@stichtingtechnotrend.nl.

Meer weten over Lespakket Circular Skills – Circulaire Economie ? Neem contact op!