Lespakket Bewust besparen – Energietransitie

Bewust besparen is een lespakket voor VMBO-klassen 1 t/m 4. In deze lessen maken de leerlingen kennis met klimaatverandering en de energietransitie. Ze doen praktische opdrachten op school en thuis om zo de elementen van energiebesparing te leren. Aan het einde van de lessenreeks gaan ze aan de slag met een ‘challenge’ waarin de opgedane kennis wordt toegepast. Deze is verschillend voor de verschillende leerjaren.

In dit lesprogramma worden deze onderwerpen behandeld:

• Klimaatverandering
  • Energietransitie
  • Energie besparen
  • Energieverbruik
  • Energiearmoede

Aan de hand van praktische opdrachten op school leren ze over energie en energie besparen. Thuis gaan ze met een checklist aan de slag en kruipen ze in de huid van een energiecoach. Met behulp van de checklist schrijven ze een advies voor hun huis om zo energie te besparen.

kinderen meten raamtemperatuur

Dit lespakket is gemaakt voor VMBO-klassen 1 t/m 4.

Lesuren

Het lespakket omvat ten minste 4 en maximaal 12 lessen. We adviseren aan het pakket 2 lessen/1 blokuur per week te besteden maar 1 les per week is mogelijk.

Inzet school

De docent geeft de lessen en bespreekt de thuisopdrachten. Stichting Technotrend traint de docenten van de school. Daarna kunnen docenten van de school het lespakket zelfstandig geven. De training duurt ongeveer een uur. Hierin wordt het lesprogramma behandeld en is er ruimte voor vragen.

In de docentenhandleiding staan materialen of gereedschappen die verzorgd moeten worden door de school zelf. Stichting Technotrend kan tegen een extra vergoeding deze materialen in een leskist leveren of verhuren.

____________________________________________________________________________________

Nascholing

Stichting Technotrend biedt bij dit pakket de nascholing Energietransitie. Bekijk het nascholingsaanbod.

Interesse?

Wil je dit lespakket met jouw klas gaan uitvoeren? Neem contact op met het team VMBO via vmbo@stichtingtechnotrend.nl.

Meer weten over Lespakket Bewust besparen – Energietransitie ? Neem contact op!