Bende Bouwers

Afval is een groeiend probleem in onze samenleving. Op straat ligt vaak zwerfafval, zoals plastic zakken, blikjes en flesjes. Bende Bouwers is een lesprogramma voor het primair onderwijs binnen het thema Circulaire Economie. In deze educatieve en creatieve workshop leren kinderen wat afval is, waar ze het kunnen zien en waarom het een probleem is. Ze worden uitgedaagd om te bedenken hoe ze daar verantwoordelijk mee om kunnen gaan en bijvoorbeeld hoe zwerfafval minder zou kunnen worden.

Aan het begin horen de leerlingen over het schadelijke effect van (zwerf)afval. Ze maken kennis met bijzondere oplossingen voor afval en plastic soep van bevlogen kunstenaars, uitdagende uitvinders en unieke ontwerpers. Na deze inspirerende voorbeelden gaan de leerlingen zelf creatief aan de slag met ‘schoon’ afval dat ze zelf thuis verzamelen en meenemen. In de lessen leren de kinderen dat afval niet waardeloos is maar juist waardevol omdat je er ook iets nieuws van kunt maken.

Met dit stimulerende, creatieve project kan de school op een leuke manier bijdragen aan verantwoordelijk gedrag van kinderen – en volwassenen. Dat helpt om een schoner milieu en een betere wereld te bouwen.

zwerfafval in berm

Doelgroep

Dit lespakket is beschikbaar voor verschillende niveaus:

• Groep 1 t/m 4: troepsnoepers en rommelruimers
  • Groep 4 t/m 6: Slimme plastic snoepsloep
  • Groep 6 t/m 8: Vurige Vuilnis Vondsten.

Uren

Het programma bestaat uit 1,2 of 3 lessen.

Inzet school

De docenten geven de lessen zelf. Stichting Technotrend biedt hierbij de docententraining ‘Circulaire economie’ en het lesmateriaal.

Er zijn meer lessen beschikbaar onder het thema Circulaire Economie.

Nascholing

Stichting Technotrend biedt bij dit lespakket de docententraining ‘Circulaire economie’.

Belangstelling voor deze nascholing? Nog vragen? Neem contact op met het team van Primair Onderwijs via po@stichtingtechnotrend.nl.

Belangstelling?

Wil je dit lespakket ook aan jouw leerlingen aanbieden? Heb je nog vragen? Neem contact op met het team Primair Onderwijs via po@stichtingtechnotrend.nl.

Meer weten over Bende Bouwers ? Neem contact op!