Circular skills – duurzaamheid in een handomdraai

Circular Skills is een lesmethode die MBO-studenten helpt om duurzame en circulaire vaardigheden te ontwikkelen. Het programma is gericht op het aanleren van circular thinking, design thinking en algemene duurzaamheidsprincipes. Het leert studenten kritisch te kijken naar alle aspecten van de productieketen en maakt hen bewust van de impact van hun handelen op het milieu en de maatschappij.

Circular Skills is een waardevolle toevoeging aan het curriculum van MBO-opleidingen, omdat het studenten in staat stelt om duurzame en circulaire vaardigheden te ontwikkelen die van belang zijn voor de toekomst van de industrie en de maatschappij als geheel.

Het programma bestaat uit lessen op school, challenges vanuit het bedrijfsleven die op school worden uitgewerkt en een grote overkoepelende eindopdracht. Tijdens de lessen komen allerlei onderwerpen aan bod, zoals de impact van de industrie op het milieu en op de leef- en werkomstandigheden van werkers in lagelonenlanden, de rol van de consument en de rol van de producent in de hele productieketen.

In samenwerking met de docent(en) wordt het programma toegesneden op de wensen en focus van de opleiding zelf.

schema van afval naar grondstof

Doelgroep

Circular Skills is ontwikkeld voor MBO-studenten op niveau 2, 3 en/of 4 in verschillende sectoren. De sectoren mode, bouw en productdesign sluiten van nature goed aan op het Circular skills programma.

Tijdsbesteding studenten

Het pakket omvat zeven verschillende modules die op elkaar voortbouwen. De modules beslaan 2 lesuren per week en kunnen in 8 weken worden doorlopen.

Inzet school

De lessen worden gegeven door de docenten van de opleiding. Stichting Technotrend heeft een docentenhandleiding gemaakt. Aan de hand van een docentenhandleiding kan de docent het programma zelfstandig geven. Naast de docentenhandleiding is er voor iedere les een Powerpoint met de structuur van de les, dia's met inhoudelijke informatie en bijvoorbeeld filmpjes.

De school wordt gevraagd om mee te co-creëren aan de specifieke modules. Het programma vraagt nog om specificatie vanuit de opleiding.

_____________________________________________________________________________________

Nascholing

Stichting Technotrend, Teachers for Climate en de Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs (NADO) hebben hun ervaringen en lesmateriaal gebundeld in een docententraining van tien masterclasses over duurzaam onderwijs. Een masterclass duurt drie uur. De maximum groepsgrootte is twintig docenten. Meer informatie over dit nascholingsaanbod.

Interesse?

Wil je dit lespakket ook met jouw klas gaan uitvoeren? Heb je vragen? Neem contact op met ons team Middelbaar BeroepsOnderwijs via mbo@stichtingtechnotrend.nl.

Meer weten over Circular skills – duurzaamheid in een handomdraai ? Neem contact op!