Techno- en natuurkids Groenland (PO)

Waar komt onze energie vandaan? Wat kun je met afval? Hoe krijg je stroom van de zon? Met welke technieken verspreiden plantenzaadjes zich? Waarom zijn bijen zo belangrijk voor ons? Welke beestjes ruimen het afval in de natuur op?

Workshopreeks

In de workshopreeks Techno- en Natuurkids Groenland maken kinderen in de basisschoolleeftijd kennis met de technieken en kringlopen in de natuur en de duurzame oplossingen die hieruit te leren zijn. Ze onderzoeken creatief en innovatief technische principes en ze leren veel over hoe huidige duurzame technieken zijn 'afgekeken' van de natuur.

Op praktische manier ondervinden de leerlingen welke lessen de natuur te bieden heeft. Ze leren waarom het belangrijk is om natuur te behouden en te beschermen. Ze doen inspiratie op om slimme technische oplossingen te bedenken voor de hedendaagse uitdagingen van duurzaamheid en klimaatverandering.

lesmateriaal natuur techniek energie

Programma

Het programma bestaat uit een reeks modulaire workshops. Per workshop komen op een speelse manier een of meer technische onderwerpen aan de orde. Naar keuze van de school en de docent worden onderwerpen als zonne-energie, isolatie, afval, recycling en voedsel, de waterkringloop, verspreiding van zaden, seizoenswisselingen en de voedselpiramide op een eenvoudige en creatieve manier uitgelegd. De kinderen nemen ook technische principes zoals zwaartekracht en oppervlaktespanning onder de loep.

In elke workshop doen de kinderen een proefje en maken leuke creaties die ze mee naar huis kunnen nemen. Zo prikkelen we praktisch en creatief de natuurlijke nieuwsgierigheid van de leerlingen en versterken we de interesse in natuur en techniek.

Het programma kan in een reeks op maat worden aangeboden, variërend van 1 tot 10 workshops. Het programma is geschikt voor de buitenschoolse opvang (bso), brede scholen en binnenschools.

Belangstelling?

Wil je met je leerlingen ook onderzoeken hoe de natuur inspireert tot duurzame technische innovaties?

Stuur ons een bericht via onderstaand formulier. We nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Meer weten over de Techno- en natuurkids Groenland (PO) ? Neem contact op!