Plastic Soep Helden (PO)

Over de hele wereld zwerft steeds meer plastic afval. Veel ervan spoelt via oppervlaktewater zoals sloten en rivieren naar zeeën en oceanen. Daar ontstaan grote gebieden vol plastic, die worden 'Plastic Soep' genoemd. Het kunstwerk de “Plastic Whale” die in 2019 in de Utrechtse Catharijnesingel stond, was gemaakt van plastic afval uit de zee.

Het plastic afval heeft effect op de gezondheid van dieren, het vervuilt ons (drink!)water en de kwaliteit van de bodem gaat achteruit. Plastic afval kun je vaak zien liggen, zoals gebruikte plastic zakken en lege drinkflesjes die blijven hangen in struiken en over straat waaien. Maar veel afvalplastic is onzichtbaar. Bijvoorbeeld in kleding zit vaak ook een soort plastic, synthetische of kunststoffen, verwerkt. Bij het dragen en wassen vallen daar onzichtbare plastic deeltjes uit. Ook deze komen in het water terecht en dan kunnen ze worden opgenomen door planten, micro-organismen en vissen. Dit is ook een verslechtering van de waterkwaliteit.

Workshop

In het workshopprogramma Plastic Soep Helden leggen we op een begrijpelijke en praktische manier aan leerlingen uit waar Plastic Soep over gaat en wat ze zelf kunnen doen. We vragen ze om oplossingen te bedenken en die uit te tekenen.

De workshop is geschikt voor basisschoolleerlingen van 8 tot 12 jaar.

Het aantal en de lengte van de lessen wordt in overleg met de school afgesproken.

plastic walvis
Ik wist nog niet dat er ook kleine deeltjes plastic op hele makkelijke manieren in de zee komen.

Ik wist het eigenlijk al wel maar het is goed dat we dit te horen krijgen zodat we weten wat er met de wereld gebeurt als we zo doorgaan met plastic op de grond gooien en niet recyclen.
leerlingen na de workshop

Stichting Technotrend organiseert de workshops met partners zoals de Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, Duurzame Week en Utrecht Natuurlijk.

Belangstelling?

Heeft u als school interesse in een workshop of wilt u meer weten over het programma?

Neem dan contact op met Annemarie Voorsluys (annemarie.voorsluys@stichtingtechnotrend.nl),

Patrick van der Hofstad (patrick.vanderhofstad@stichtingtechnotrend.nl

of via het formulier hieronder.

Meer weten over de Plastic Soep Helden (PO) ? Neem contact op!