Green skills - maak jouw curriculum toekomstbestendig

Het Green skills programma is een lessenreeks gefocust op het aanscherpen van het curriculum naar de benodigde transities. Duurzaamheidsonderwijs, kritisch denken en co-creatie vormen de basis van een programma waarin de studenten nadenken over de toekomst van hun werkveld. Zo zullen ze een antwoord formuleren op de vraag: ‘Wat moeten we nu leren en kunnen om ons beroep de komende 50 jaar op een duurzame manier te kunnen blijven beoefenen?’.

Inhoud programma

De modules gaan over onderwerpen als planetaire grenzen, klimaatverandering en circulariteit. In elke module leggen we de verbinding tussen deze onderwerpen en de studenten. De modules bestaan uit theorie, gastcolleges en praktische opdrachten. Zo werken we interactief toe naar een uitgewerkt plan vanuit de studenten zelf om het curriculum van hun eigen opleiding te verduurzamen. Het uiteindelijke resultaat van de studenten kan bestaan uit een project, les(programma), excursie, stage, opdracht, fysieke verandering in de school of nog iets anders.

De modules worden afgesloten met een event waarin de studenten hun oplossingen presenteren aan docenten, onderwijscoördinatoren en bestuur. Op deze manier willen we waarborgen dat er ook echt iets gedaan wordt met de ideeën van de studenten!

Belangstelling?

Ben jij student, docent of onderwijsontwikkelaar in het MBO of op een andere manier betrokken bij een onderwijsprogramma binnen het MBO én wil jij aan de slag met dit programma? Neem contact op met ons team Middelbaar BeroepsOnderwijs via mbo@stichtingtechnotrend.nl.

kledingrek duurzame broeken

In het schooljaar 2023-2024 focussen we op de verduurzaming van het curriculum van de opleiding(en) fashion, mode en textiel en zorg en welzijn. In overleg kunnen opleidingen in de bouw, het watermanagement, de hotelschool, of andere opleidingen worden ontwikkeld.

Doelgroep

Dit lespakket is ontwikkeld voor MBO-studenten van alle opleidingsniveaus en voor alle leerjaren. Afhankelijk van het leerjaar kunnen we meer ingaan op de praktijk en ervaringen van de studenten in het werkveld.

Tijdsbesteding studenten

De lessenreeks beslaat vijf modules inclusief een afsluitend event. We kunnen het pakket in overleg en naar wens van de school uitvoeren in een periode van één week tot anderhalve maand. De specifieke duur van de modules is afhankelijk van de diepgang en beschikbare tijd.

______________________________________________________________________________________

Nascholing

Stichting Technotrend heeft een uitgebreid nascholingsprogramma voor duurzame educatie. Bekijk hier het aanbod.

Interesse?

Wil je dit lespakket ook met jouw klas gaan uitvoeren? Neem contact op met ons team Middelbaar BeroepsOnderwijs via mbo@stichtingtechnotrend.nl.

Meer weten over Green skills - maak jouw curriculum toekomstbestendig ? Neem contact op!