Doorontwikkeling Young Innovators programma

Young Innovators is in 2019 gestart als pilotproject en tijdens de uitdagende coronajaren gegroeid naar een bereik van ruim duizend leerlingen. Dit jaar maken we de omslag van project naar een gevestigd programma, we verbeteren ons aanbod van materialen, introduceren een duurzaam verdienmodel en creëren een online omgeving voor stakeholders van het programma.

Het programma werd tot nu toe georganiseerd op 30+ scholen in de provincies Noord-Brabant, Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. Dit jaar streven we er naar uit te bereiden naar de provincies Flevoland en Gelderland. In iedere regio snijden we verschillende thema's aan op het gebied van duurzaamheid, afhankelijk van behoeften in de regio en de organisaties waar we mee samenwerken. Dit strekt zich van de energietransitie tot circulair bouwen en van sociale inclusie tot stadslandbouw. Voor 2023 is ons doel om minimaal 2500 leerlingen te bereiken op 30+ scholen in Nederland.

Ontwikkelingslijnen

Met de steun van het Fonds NME kunnen we het Young Innovators programma steviger verankeren in Nederland. Van 2022- 2024 willen we dit doen via twee ontwikkelingslijnen.

1. Groei van ad hoc project naar een regulier programma.

Om van een projectmatige uitvoering een structureel programma te komen, is het nodig om:

• De materialen te verbeteren
  • De toegankelijkheid en vindbaarheid te vergroten
  • Duurzaam verdienmodel te ontwerpen
  • Digitalisering en gamification te ontwikkelen..

2. Leerlingen krijgen een stem in het programma

Middels het project ‘Young Innovators fostering citizen Engagement for sustainable and fair Transformation and Innovation’ (YETI), toegekend vanuit het Erasmus+ fonds, gaan we in gesprek met jongeren en met milieubelangenorganisaties voor jongeren. We streven ernaar een dialoog te starten met jongeren zodat zij kunnen bijdragen aan de vormgeving van het programma. Dit zal gebeuren door het creëren van regionale coalities van partners (lokale maatschappelijke betrokken organisaties) die samen jongeren begeleiden.

Uitvoering

In de looptijd van dit project over de schooljaren 2022-2023 en 2023-2024 wordt het programma twee maal uitgevoerd op een school voor voortgezet onderwijs. Buiten de uitvoeringsperiode, die voornamelijk in het najaar valt, werkt Stichting Technotrend aan de ontwikkeling en voorbereiding.

Climate-KIC (Europees)

Het Young Innovators programma is opgezet door Climate-KIC en zij spelen blijvend een rol in de doorontwikkeling van het programma, mede door het verbinden van de diverse uitvoerende organisaties en middels het verder ontwikkelen van de lesmaterialen.

Regionale partners

HDSR (Utrecht), De Groene Plaatsmakers (Noord-Brabant), Universiteit Utrecht (Utrecht en landelijk), TeachersforClimate (landelijk), Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs (NADO), scholen voor voortgezet onderwijs.

Doelgroepen

• Jongeren/leerlingen
  • Docenten
  • Duurzame en maatschappelijk betrokken organisaties

Resultaten

1. Het onderwijzen in duurzaamheid en systeemdenken om jongeren handelingsperspectief en vaardigheden te bieden omtrent hedendaagse complexe vraagstukken (klimaatverandering, energie transitie, sociale inclusie, et cetera)
  2. Het opleiden van docenten in de Young Innovators methodiek, de systeemdenk mindset en over duurzaamheid.
  3. Het doorontwikkelen van het Young Innovators programma ter bevordering van de toepasbaarheid en toegankelijkheid van het programma voor het voortgezet onderwijs in Nederland.
  4. Het co-creëren van het programma met jongeren

Belangstelling?

Voor meer informatie kunt u mailen naar projectcoördinator Martin van Pul.

Ondersteuning

Dit project is mogelijk dankzij de ondersteuning van het Fonds NME.

logo Fonds NME

canvas Young Innovators