Energiespeurtocht

De Energiespeurtocht is een leuke, leerzame en uitdagende manier om kinderen (bovenbouw basisschool) te laten onderzoeken wat energie is en hoe ze thuis energie kunnen besparen. Het programma wordt samen met de leerkracht aangesloten bij het curriculum en de kerndoelen. Het programma thuis kan ondersteund worden door gastlessen op school indien gewenst. Het programma is zo ontwikkeld dat de kinderen thuis zelfstandig aan de slag kunnen gaan, waardoor de leerkracht er weinig of geen voorbereiding of nakijkwerk aan heeft. Wij brengen de leerkracht wekelijks op de hoogte van de betrokkenheid en de vorderingen van de leerlingen, zodat de leerkracht het overzicht bewaart.

Wat gaan leerlingen thuis doen?

De Energiespeurtocht bestaat uit 6 lessen, elk met een eigen thema. In de lessen leren leerlingen van alles over energie. Aan de hand van filmpjes en opdrachten gaan ze als energiedetective in hun eigen huis onderzoek doen. Met elke les is een leerling maximaal een uur bezig. Net als in de Energy Challenge op school ontwerpen ze ook een campagne om energie te besparen, niet in hun schoolgebouw maar in hun eigen huis, bij familieleden of bij straat- en buurtgenoten.

Leerlingen krijgen hierbij net als bij de Energy Challenge een sterrenposter. Elke keer als ze het antwoordvel van een les insturen, mogen ze een volgende ster inkleuren. Als ze alle sterren van de sterrenposter hebben ingekleurd, krijgen ze een energiediploma.

energiedetective cartoon

Doel

Op deze manier worden kinderen zich bewust van wat duurzaamheid is en leren ze op innovatieve manieren energie te besparen. Tijdens dat proces komen er natuurlijk allerlei vaardigheden voorbij zoals onderzoek doen, mensen ondervragen, gegevens verwerken, verschillende vakgebieden combineren, mensen enthousiasmeren enzovoort: 21e eeuwse vaardigheden.

Resultaten

Dat levert veel meer op dan alleen een lagere energierekening voor de ouders. Het geeft leerlingen verantwoordelijkheid om echt mee te denken en te doen in hun eigen woning. Dat vinden wij hartstikke logisch, het is ten slotte hun eigen (duurzame) toekomst waar ze aan werken.

Doelgroep

De Energiespeurtocht thuis is ontworpen voor kinderen uit de bovenbouw (groep 6 - 8) van het basisonderwijs. Kinderen kunnen de speurtocht individueel doen. Hulp en betrokkenheid van ouders/verzorgers is natuurlijk fijn, en soms nodig.

De Energiespeurtocht kan bijvoorbeeld worden ingezet wanneer in een wijk, buurt of door een woningbouwvereniging woningen worden verduurzaamd. De kinderen leren waarom dat is en welke voordelen het biedt.

Belangstelling?

Als het je aanspreekt om met kinderen thuis allerlei kanten van energiebesparing te gaan verkennen, kun je hieronder contact met ons opnemen.

Meer weten over de Energiespeurtocht ? Neem contact op!