Wouter Buursma

Projectmedewerker

"Door middel van verschillende educatieprogramma's leren we reflecteren op de impact die wij als mens hebben op onze omgeving."

Wouter Buursma werkt sinds december 2019 bij Stichting Technotrend. Hij begon als vrijwilliger bij Young Climathons omdat hij meer ervaring wilde opdoen met coaching. Zijn eerste project was Energy Challenges op een aantal scholen in Amersfoort. Kort na de start moesten de scholen dicht wegens corona. Met het team zette Wouter het lesprogramma supersnel om in digitale lessen, zodat de leerlingen toch aan de slag konden. Samen ontwikkelden ze hiervoor bijvoorbeeld de Energiedetective, een speurtocht naar duurzame energie in de Amersfoortse wijk Kattenbroek.
Daarna werkte hij aan de Plastic Soep Helden, aan het IRIS-project in Kanaleneiland en vervolgens zette hij samen met Annemarie zijn stempel op Young Innovators. Met dit project blijft hij dit jaar ook bezig. Na de voorbereidingen in het voorjaar gaan er in het najaar meer Young Innovators op meer scholen en in meer steden aan de slag dan ooit tevoren.
Hij is ook bezig met de organisatie van het project Transformation through Imagination. Hierin gaat het erom jongeren te begeleiden bij het verbeelden van hun toekomst. “Het idee hierachter is dat veel jongeren het gevoel hebben dat de wereld in brand staat, maar geen handelingsperspectief zien om zelf iets te veranderen,” legt Wouter uit. “We gaan ze helpen om zich een duidelijk beeld te vormen van hoe ze willen dat hun wereld eruit gaat zien en welke rol ze hierbij zelf kunnen spelen, met hun belangstelling en kwaliteiten. Zo bieden we hen houvast voor hun ontwikkeling, hun opleidingskeuze en hun loopbaan. Verbeelding is een heel krachtige manier om hoop en richting te ontwikkelen.”
Hiermee is hij al goed op weg naar zijn eigen droombaan: “Ik wil heel graag groepen en organisaties faciliteren bij het creëren van een mooiere wereld. Beter met elkaar reflecteren op het bereiken van doelen en wie we hierin zelf zijn. Hierin wil ik nog heel veel leren.”

Klimmen

Stilzitten is aan Wouter niet besteed. Daarbij is hij een echt buitenmens. Zijn grote hobby is bergbeklimmen. Hij studeerde twee jaar Organisational Studies op de uni van Innsbruck. Want: “In Oostenrijk zijn de bergen dichtbij. Bovendien is studeren er gratis en had een vriendin die deze opleiding had gedaan, de studie aanbevolen.”
Onlangs nog hielp hij vrienden bij de bouw van een community in Frankrijk. “In de buitenlucht aan de slag zijn en fysiek helpen iets moois te bouwen, vind ik geweldig.”

foto Wouter