Marrit Bolwerk

Projectmedewerker

In december 2020 kwam Marrit Bolwerk het team van Stichting Technotrend versterken. Ze werkt daarnaast bij Dr Monk, een internationale organisatie met vestigingen in Amsterdam en Accra, die onderzoek en ideation doet.
Ze vond Stichting Technotrend toen ze behoefte voelde om zelf uitvoerend én in Nederland te werken. De vacature voor gastdocent, waarop ze solliciteerde, was net vervuld, maar Patrick, de directeur van Stichting Technotrend, vroeg haar kort daarna om voor Technotrend de bijdrage te organiseren aan de Innovatie Expo 2021, een tweejaarlijks evenement van een aantal ministeries. Het programma van de Expo is vooral gericht op bedrijven en omvat ook een jongerenprogramma.
‘Dat vond ik een super tof project. We hebben een hackaton voor mbo- en hbo-studenten ontwikkeld en aangeboden. Dat houdt in dat de studenten één hele dag met een echte opdracht van een bedrijf aan de slag gaan. Er waren twee challenges: de stad van de toekomst en mobiliteit van de toekomst. We mochten van alles doen, presentaties en filmpjes maken en ik heb ook de dagpresentatie gedaan,’ zegt Marrit met enige trots. ‘Studenten waren erg enthousiast over de challenges.’

Gelijkwaardigheid

Op de teampagina van Stichting Technotrend noemt ze zich ‘gedreven door passie voor gelijkwaardigheid en duurzaamheid’. ‘Ik vind dat duurzaamheid vaak te eenzijdig technisch wordt belicht,’ stelt ze, ‘maar ik vind dat iets pas echt duurzaam is als er ook aandacht is voor het sociale aspect, dus hoe het op lange termijn gelijkheid bevordert. Een voorbeeld is het project Circular Skills in de mode. Voor mij gaat dat niet alleen over het gebruik van duurzame katoen en duurzame kleurstoffen, maar ook over de lage lonen van de mensen die de kleding maken. Dat wordt vaak niet meegenomen. Net als: het is leuk dat we elektrische auto’s maken, maar is het haalbaar dat iedereen er straks in kan rijden? Als dat niet zo is, is dat dan wel de oplossing waar we voor moeten gaan? Dat vind ik belangrijke vragen.’

Circular Skills in MBO Fashion

Het project over duurzame mode heet Circular Skills in MBO Fashion. In het najaar van 2021 wordt het uitgevoerd op de mode-opleidingen van ROC van Amsterdam in Amsterdam en Hilversum. Marrit heeft namens Stichting Technotrend met enkele anderen de reeks lessen gemaakt, de docenten van de opleiding geven de lessen zelf.
‘Hierin behandelen we verschillende ‘good’s’: good skills, good economy, good materials en ook good lives, etc.’ legt ze uit. ‘Dat gaat over alle aspecten van duurzaamheid in mode. Na een introductieles over duurzaamheid gaan studenten aan de hand van kleine challenges kennismaken met alle aspecten. Bijvoorbeeld voor een opdrachtgever die biostoffen gebruikt. Een andere koopt reststoffen uit een hoger segment op om daarvan mooie maar goedkopere kleding te maken. In een overkoepelende challenge gaan studenten zelf iets ontwerpen.’
De lessenreeks zit bewust aan het begin van de opleiding, zegt Marrit. ‘We hopen dat ze dat daarna meenemen in de rest van hun opleiding en werk.’

Marrit Bolwerk