27 november: Leerlingen De Beiaard en wethouder ruimden afval op

Elk kind kan een plastic soep held zijn

27 november 2019 - Leerlingen van groep 7 en 8 van basisschool De Beiaard in Tuindorp-Oost hebben vandaag afval opgeruimd in de buurt van de school. Ze werden geholpen door de Utrechtse wethouder Kees Diepeveen, hoogheemraad Constantijn Jansen op de Haar en directeur van Stichting Technotrend Patrick van der Hofstad. De actie hoort bij het project Plastic Soep Helden, georganiseerd door Stichting Technotrend en de Duurzame Week.

Plastic Soep Helden bestaat uit twee lessen, die de kinderen al veel over afval hadden geleerd. De eerste les gaat over de voor- en nadelen van het gebruik van plastic. De kinderen sluiten de les af met het bedenken van een technische oplossing om het plasticprobleem op te lossen. De tweede les ging echt over afval. Welke soorten afval bestaan er? Wat kun je wel en niet goed recyclen? Wat gebeurt er bij kinderen ruimen afval opeen afvalverwerkingsbedrijf? Het project werd afgesloten met de opruimactie in de buurt van de school.

Hoogheemraad Jansen op de Haar weet hoeveel afval er terecht komt bij de waterzuiveringsinstallaties van het waterschap: "Bij de zuiveringen zie je pas echt wat we elke dag allemaal doorspoelen en weggooien. Als we de wereld een beetje mooier door willen geven aan de volgende generaties, moeten we nu echt aan de bak om minder plastic te gebruiken en als je het dan toch gebruikt goed weg te gooien. Als dit soort opruimactie iets kunnen helpen in de bewustwording daarvan dan zou dat mooi zijn."

Meer lezen? Over de lessen voor leerlingen en Nieuws over plastic terminator .

groep leerlingen voor opruimactie