18 november: bijeenkomst Duurzame scholen in de provincie Utrecht

Er zijn veel redenen om met het verduurzamen van scholen aan de slag te gaan, zoals het verlagen van de energierekening, het werken aan een gezond binnenklimaat en natuurlijk bijdragen aan een duurzame toekomst voor de kinderen. In de praktijk is het echter vaak nog lastig voor scholen om stappen te zetten door tal van hobbels die genomen moeten worden.
Gelukkig zijn er verschillende partijen die scholen ontzorgen in het nemen van duurzame maatregelen. Op 18 november zijn een aantal van deze partijen, waaronder Stichting Technotrend, bij elkaar. Ze gaan met scholen en gemeenten in gesprek om te kijken hoe we gezamenlijk stappen kunnen zetten richting duurzame scholen. Ook scholen die al duurzame stappen hebben gezet zijn van harte welkom om aan te sluiten om te kijken wat er nog meer mogelijk is.

Tijdens de bijeenkomst krijgt u informatie over:
1. Succesvolle aanpakken waar scholen van kunnen leren en bij aan kunnen haken
2. Werkwijze om scholen te verduurzamen en partijen die daarin kunnen ontzorgen
3. Financieringsmogelijkheden via bijv. het Energiefonds Utrecht of de Scholen Energiebespaarlening

Genodigden voor de bijeenkomst zijn bestuurders en medewerkers van schoolstichtingen, wethouders en medewerkers van gemeenten.

Ga naar de aanmeldpagina.

Provinciehuis, Archimedeslaan 6, Utrecht

Maandag 18 november 2019, 14.30 – 17.00 uur.

14.30 uur Inloop met koffie en thee en mogelijkheid tot spreken ondersteunende partijen

15.00 uur Algemene aftrap
• Welkom en uitleg programma door dagvoorzitter Eric Hadderingh (provincie Utrecht)
• Presentatie beslisboom voor Beslisboom Verduurzaming Scholen door Eke Schins (Arcadis)
• Wetgeving en lobby

15.30 uur Pitches van projecten/partijen waarbij scholen kunnen aanhaken:
• Schooldakrevolutie: onafhankelijke begeleiding en advies bij de aanschaf van zonnepanelen
• Aardgasvrije Scholen: landelijke aanpak + regionale voorbeelden door Olivier Lauteslager (Platform 31)
• RuimteOK: laagdrempelige vormen van energiebesparing door Marco van Zandwijk
• Energiefonds Utrecht en Scholen Energiebespaarlening: voordelige financiering van
verduurzamingsmaatregelen
• Eco Schools: de school van binnen verduurzamen met behulp van leerlingen door Hak van Nispen
• Stichting TechnoTrend: de school als energieambassade in de wijk

16.15 uur  Gesprek met aanwezigen over welke onderdelen verder gezamenlijk opgepakt kunnen worden.
17.00 uur  Einde, mogelijkheid om gedurende borrel experts en ondersteunende partijen te spreken.

school met zonnedak