Projectmedewerker Operatie Instroom workforce energietransitie

HBO of WO opgeleid

Voor het project Operatie Instroom zoekt Stichting Technotrend per direct een (parttime) projectmedewerker, voor de coördinatie en ondersteuning van de deelnemende scholen binnen dit project en voor het doorontwikkeling van ons netwerk mbt het aansluiten van het onderwijs van (techniek)scholen op de arbeidsmarkt mbt de energietransitie. Dat betreft met name de samenwerking tussen scholen en bedrijven en het zorgen dat de bedrijven kennis m.b.t. moderne duurzame technologie op de scholen inbrengen, zodat het onderwijs meer up-to-date wordt.

Wil jij een rol spelen in de energietransitie en ervoor zorgen dat deze in een hogere versnelling terecht komt? Heb jij feeling met duurzame ontwikkeling en vind jij het belangrijk dat jongeren hier al in een vroeg stadium over leren? Wil jij helpen het aanbod van duurzaam techniekonderwijs te vergroten en te verbeteren op scholen, van het PO tot het MBO, zodat er voldoende technici de arbeidsmarkt gaan instromen om de energietransitie uit te voeren? Dan is deze baan perfect voor jou!

Stichting Technotrend op zoek naar een projectmedewerker die ons wil komen helpen met het ondersteunen van Operatie Instroom Workforce, waarvoor de basis in het schooljaar 2018-2019 is gelegd. Het project heeft als doel om de instroom in technische opleidingen en werkgelegenheid met betrekking tot energietransitie te verhogen, aangezien hier op dit moment een tekort aan is in heel Nederland, ook in Amersfoort. Om dit te bereiken worden onderwijsinstellingen uit de regio Amersfoort ondersteund bij het vormgeven van hun curriculum en met elkaar verbonden op het vlak van energietransitie. Hierbij wordt getracht een goede opeenvolging van opleidingen te ontwikkelen van primair onderwijs tot mbo. Dit alles wordt ondersteund en versterkt door technische bedrijven die actief zijn in de energietransitie.

We willen dit project graag opschalen naar meer scholen in de gemeente Amersfoort en ook uitbouwen naar (andere regio’s in) de provincie Utrecht. Jij zal de uitvoering hiervan grotendeels op je nemen, in nauwe samenwerking met onze directeur Patrick van der Hofstad.

Uren: Minstens 16 uur per week (met mogelijkheid tot uitbreiding).
Vergoeding: minimumloon voor studenten, € 12-15 exclusief vakantiegeld voor een afgestudeerde (afhankelijk van ervaring), of € 20-25 excl btw per uur als ZZP'er (afhankelijk van ervaring).

Belangstelling? Mail dan voor 20 augustus je cv en motivatie naar Annemarie Voorsluys via annemarie.voorsluys@stichtingtechnotrend.nl.

Functie taken

• Gezamenlijk scholen bezoeken en daarbij het huidige onderwijsaanbod en de specifieke onderwijsbehoefte met betrekking tot duurzaam (techniek)onderwijs per school inventariseren
    • Samenwerking tussen technische bedrijven en onderwijsinstellingen vormgeven en hierbij een duurzaam netwerk opbouwen voor in de toekomst
    • Een business case voor een geschikte aanpak helpen ontwikkelen, onder andere in het kader van sterk techniekonderwijs vmbo
    • Meehelpen het project opzetten, waarbij het huidige project uitgebreid wordt naar heel Amersfoort en de provincie Utrecht
    • Ondersteunen bij het vinden van financiering voor de uitbreiding van het project.

Functie eisen

• HBO of WO opgeleid
    • Vloeiend Nederlands in woord en schrift
    • Kennis van duurzame technieken
    • Kennis van en/of ervaring in het (technische) onderwijs, liefst van het vmbo en/of mbo. Ervaring als MBO-docent is een grote pré
    • Kennis van en/of ervaring in het (technische) bedrijfsleven
    • Je bent een ondernemend type.

Overige info

Voor Stichting Technotrend is het van belang om een goede werkervaring op het gebied van duurzame ontwikkeling te bieden aan studenten en net afgestudeerden. Dit draagt bij aan het vergroten van professionals met kwaliteiten en ervaring voor het verduurzamen van onze maatschappij. Ook ondersteunt Stichting Technotrend in de vervolgstappen van hun loopbaan.

Stichting Technotrend is een stichting die zich richt op duurzame ontwikkeling door techniekeducatie. Er zijn doorlopende leerlijnen op het gebied van duurzaamheid en techniek, waarin met name de onderwerpen (zwerf)afval en energie belangrijke thema's zijn. In 2014 is Stichting Technotrend begonnen om het programma 'Energy Challenges' naar de regio Utrecht te halen. Energy Challenges is een duurzaamheidswedstrijd voor scholen waarbij jongeren worden uitgedaagd om een spetterende campagne te voeren voor energiebesparing en duurzaamheid op school. Het is één van de vele (educatie-)projecten op het gebied van duurzaamheid en techniek die de stichting van lokaal tot landelijk niveau organiseert.

Stichting Technotrend en het project 'Operatie Instroom Workforce Energietransitie'

Het project 'Operatie Instroom Workforce Energietransitie' is gestart in het najaar van 2018, gefinancierd door de gemeente Amersfoort. Het project is opgezet naar aanleiding van 'Operatie Uitstoot', die als doel heeft om de stad Amersfoort in 2030 klimaatneutraal te maken. 'Operatie instroom' versterkt de inhoudelijke koppeling van het onderwijs met het bedrijfsleven op het vlak van energiebesparing en duurzame energietoepassingen. Veel werkzaamheden vinden plaats op het kantoor in hartje Utrecht (5 min. fietsen van Utrecht Centraal), maar met regelmaat ga je voor gesprekken naar de verschillende onderwijsinstellingen.