Karl Beerenfenger

Gastdocent & expeditieleider

De afgelopen jaren heb ik vele zwerfafval projecten geleid op basis- en middelbare scholen. Als expeditieleider bij stichting By the Ocean we Unite bezeil ik de wateren rond Noordwest-Europa om bij te dragen aan onderzoek naar (micro)plastic. Tijdens deze bijzondere tochten tonen we keer op keer aan dat ook onze zeeën en rivieren vol raken met (hele) kleine deeltjes plastic; het is geen ver-van-ons-bed show. Dit plastic gaan wij als mensen niet meer uit zee kunnen halen, en ook de natuur heeft nog geen oplossing gevonden. Wetend dat zo'n 80% van dit plastic van land komt, vind ik het ontzettend belangrijk en gaaf dat ik middels scholenprojecten jongeren mag inspireren, informeren en met hen mag werken aan oplossingen om plastic zwerfafval te voorkomen. Zodat iedereen op een leuke en actieve manier betrokken wordt bij één van de grootste milieu-uitdagingen van deze tijd, en de stroom van plastic naar zee steeds kleiner wordt.

foto Karl Beerenfenger