Energiedetectives

In deze lessen maken de leerlingen kennis met klimaatverandering, energietransitie en gasvrij wonen. Ze doen praktische opdrachten op school en thuis om zo te leren waar het bij energiebesparing over gaat. Aan het einde van de lessenreeks gaan ze aan de slag met een ‘challenge’ waarin ze gaan toepassen wat ze hebben geleerd. Voor elk leerjaar is er een passende challenge.

In dit lesprogramma worden deze onderwerpen behandeld:

• Klimaatverandering
  • Energietransitie
  • Energie besparen
  • Energieverbruik
  • Energiearmoede
  • Gasvrij wonen

Aan de hand van praktische opdrachten op school leren ze over energie en energie besparen. Thuis gaan de leerlingen met een checklist aan de slag en kruipen ze in de huid van een energiecoach. Met behulp van de checklist kunnen ze bekijken hoe het bij hen thuis gaat.

energieboxEr zijn ook lessen over gasvrij wonen. Deze gaan over het afkoppelen van woningen van het gasnet. De leerlingen krijgen op school lessen over elektriciteit, gas en warmte, energiebesparing en klimaatverandering. Met een buitenschoolse activiteit bezoeken ze een modelwoning van Gasvrij Thuis in de wijk. De leerlingen zullen ook in hun eigen huis kijken naar het energiegebruik met hulp van de Energiebox. De energiebox is een doos met allerlei energiebesparende tools. Je kunt de energiebox gratis aanvragen bij de Gemeente Utrecht.

energiedetective

Dit lespakket is gemaakt voor groep 6 t/m 8 van het basisonderwijs.

Uren

Leerlingen besteden aan dit lespakket 3 tot 6 lesuren.

Inzet school

De lessen worden gegeven door de eigen docenten. De ondersteuning kan worden uitgebreid met enkele gastlessen.

_____________________________________________________________________________________

Nascholing

Stichting Technotrend biedt bij dit lespakket een nascholing Nieuwe Energie, gegeven door trainers van Stichting Technotrend en de Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs (NADO).

Klik naar meer informatie over ons nascholingsaanbod voor het  Primair Onderwijs.

Belangstelling? Nog vragen?

Stuur een mail naar het team Primair Onderwijs via po@stichtingtechnotrend.nl.

Meer weten over Energiedetectives ? Neem contact op!