docentconsultatie- Circular Skills voor het VMBO

beeld circular skills VMBO

Bent u een VMBO-docent in bouw- en/of installatietechniek en wilt u uw lessen zo goed mogelijk laten aansluiten op actuele trends in de arbeidsmarkt? Vult u dan deze enquête in over circular skills.

Waarom Circulair Onderwijs?

De Nederlandse overheid wil in 2050 volledig circulair zijn. Rijkswaterstaat, de grootste opdrachtgever in de bouw, wil dat in 2030 al bereiken. Bouwbedrijf Heijmans, een van de grootste bouwers van Nederland, streeft er zelfs naar in 2023 volledig circulair te werken.

Het traditionele take-make-waste model verandert in een circulair model dat gericht is op no waste en maximaal hergebruik. Het onderwijs in de bouw, de installatietechniek leidt de toekomstige werknemers op die deze omslag zullen helpen realiseren.

Waarom een docentconsultatie?

Stichting Technotrend brengt in beeld wat VMBO-techniekdocenten in bouw en/of installatietechniek al doen met circulaire vaardigheden in hun lessen en wat ze nodig hebben om hier meer mee te gaan doen. Wat zijn circulaire vaardigheden? U kunt denken aan bijvoorbeeld demontabel bouwen, werken met restmaterialen of bouwen met biobased materialen.

Ga direct naar de enquête.

Het invullen kost u maximaal 10 minuten. In ruil voor uw tijdsinspanning ontvangt u:

• Inzicht in waar u staat, waar uw behoefte ligt en welke mogelijkheden er zijn voor het opnemen van circulaire vaardigheden in uw lessen.
  • Drie uitgewerkte lesmodules met docentinstructie.
  • Het Inspiratiedocument praktijkopdrachten Circular skills in het VMBO, met daarin lesvoorbeelden, tips, interessante bedrijven en links.
  • Een inschrijflink voor de gratis online docentenconferentie Circular Skills in het VMBO, met keynote van Bert Boeijink, directeur van Bloemendal Bouw in Amersfoort. Topic: welke kennis en kunde vraagt het maximaal gebruik maken van restmaterialen van werknemers?

Meer weten? Download de flyer over de consultatie.

Docentenconferentie

Schrijf u in voor de gratis online docentconferentie op 16 juni, 15.30-17.00 uur.

Circular Skills Praktijkpilot

Wilt u zelf al concreet aan de slag? Drie VMBO-scholen in de regio Utrecht-Amersfoort kunnen meedoen aan een kosteloze praktijkpilot met circular skills, in samenwerking met een circulair bedrijf. Download de flyer over het pilotproject.

Meld u aan bij of neem voor meer informatie contact op met

Geertjan Aleven (projectcoördinator), geertjan.aleven@stichtingtechnotrend.nl

schema circulaire economie