aanmelding open: workshops Plastic Soep Helden / VO / gemeente Utrecht

Plastic afval in het oppervlaktewater is een groot probleem: wereldwijd is er tussen de 86 tot 239 miljard kilo plastic afval in de oceaan te vinden. Dit vormt de zogenoemde ‘plastic soep’ en we kunnen Nederland 155 keer bedekken met al dit plastic afval. Vooral microplastics vormen een waarschijnlijk nog ongekende bedreiging van onze gezondheid in de toekomst.

Middelbaar scholieren gaan aan de slag met oplossingen

Dit Plastic Soep Helden project heeft als doel om middelbaar scholieren uit de onderbouw bewust te maken van de verregaande gevolgen van klein plastic zwerfafval, het dragen van synthetische stoffen, het gebruik van bepaalde verzorgingsproducten en hen te stimuleren om plastic afval te voorkomen. Hierbij worden voorbeelden uit de praktijk gebruikt. Dus krijgen vooral kleine plastics (inclusief microplastics en nanoplastics) de aandacht.

Meer info over het programma Plastic Soep Helden (VO). Download de brochure Plastic Soep Helden.

Activiteiten

Plastic Soep Helden VO 2020 is in het najaar van 2020 een workshopprogramma van 1 tot 3 gastlessen van 1 à 1,5 uur (ca. 90 minuten, in overleg in te korten of te verlengen), modulair aangeboden: naar keuze kunnen leerlingen aan één, twee of drie lessen deelnemen, zoals dat het beste is in te passen in hun curriculum.

• Les 1 heet De Onbekende en Ongeziene Boosdoener
  • Les 2 heet Opruimactie
  • Les 3 heet Ontwerples

Doelgroep

Leerlingen onderbouw voortgezet onderwijs binnen gemeente Utrecht, klassen 1-3, leeftijd 12 tot 15 jaar.

Leerdoelen

• Bewustzijn creëren
  • Onderzoekend en ontdekkend leren
  • Kritisch denken
  • Innovatief denken

Belangstelling?

Heeft u als school interesse in een serie of enkele lessen van de aanbod of wilt u meer weten over het programma? Neem dan contact op met Wouter Buursma (wouter.buursma@stichtingtechnotrend.nl), Patrick van der Hofstad (patrick.vanderhofstad@stichtingtechnotrend.nl) of via het formulier hieronder.

Het Plastic Soep Helden programma voor het VO is een project van Stichting Technotrend en wordt gefinancierd door de Gemeente Utrecht en de Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden.

logo gemeente Utrecht  logo De Stichtse Rijnlanden

zwerfafval brochurebeeld