(Zwerf-) Afval en duurzaamheid Pieter Nieuwland College Amsterdam

Het Pieter Nieuwland College is een school voor HAVO en VWO in Amsterdam Oost. Het is een open school die iedereen welkom heet. Buurtbewoners hebben weleens geklaagd over rommel van leerlingen bij de nabijgelegen supermarkten. Daarom vind de school het belangrijk om de leerlingen bewust te maken van de gevolgen van het weggooien van afval. Stichting Technotrend verzorgde hiervoor in maart 2019 een basis-theorieles Amsterdam Heel & Schoon. De les ging over onderwerpen als:

• Wat is zwerfafval?
  • Hoe ontstaat zwerfafval?
  • Wat is het gevolg van zwerfafval: klachten van burgers, ratten, afbraaktijden, plastic soep
  • Hoe draag je bij aan het voorkomen van zwerfafval (in de afvalbak, juist aanbieden afval)
  • Wat kun je doen als je zwerfafval tegenkomt?
  • Wat doet de gemeente Amsterdam tegen zwerfafval?

Daarna gingen de leerlingen naar buiten in de basis-praktijkles ‘Blik op straat’ om de schoolomgeving schoon te maken en zwerfafval te prikken. Motiverend bleek het gebruik van een klik-teller waarmee het aantal opgepikte afval-items werd geteld. Tegelijkertijd gingen ze middels twee mini-interviews in gesprek met buurtbewoners over zwerfafval in de buurt en hun meningen over het schoonhouden van de straten. De bevindingen uit de gesprekken met buurtbewoners zijn aan het einde van de les weer besproken.

De deskundige en ervaren docenten maken gebruik van allerlei didactische middelen zoals video, quiz en presentaties om leerlingen te betrekken bij het thema en ook het grotere plaatje te laten zien. Beide docenten hebben ruime ervaring met lesgeven over zwerfafval, plastic soep en circulaire economie. Ze werken in de praktijk aan de oplossing van het (zwerf)afvalvraagstuk, onder andere als expeditieleider, zwerfafvalmonitor aan de Nederlandse rivieren en als organisator van vrijwilligersacties.

plastic flessen