Wie doet mee aan een Digital Education Hackathon?

Stichting Technotrend nodigt je van harte uit om deel te nemen aan een DigiEduHack, ofwel een Digital Education Hackathon. Er wordt er een gehouden in Utrecht, in Rotterdam en in Amsterdam op dezelfde dagen: 12 en 13 november 2020. Bekijk de challenges op de projectpagina.

Er is nog ruimte voor leerlingen en docenten!

Voor de regio's Rotterdam en Amsterdam zoeken we nog leerlingen en docenten!!! Dit kunnen hele klassen zijn, maar ook individuele (talent)leerlingen. En hoewel de DigiEduHack in principe een tweedaags programma heeft, is het bijvoorbeeld ook mogelijk dat de ideeën van de groep leerlingen van dag 1 op dag 2 worden opgepakt door een andere groep leerlingen. Twee dagen dezelfde leerlingen zorgt voor extra verdieping voor deze leerlingen; een overdracht van dag 1 naar een andere groep leerlingen op dag 2 zorgt dat er makkelijker meer leerlingen kunnen meedoen, zonder dat ze allemaal twee reguliere schooldagen hoeven te missen. We zijn flexibel en denken graag mee. Dat geldt ook voor de aanpassingen in het basisprogramma.

Het doel van de hackathons is om met elkaar en met behulp van digitale educatie aan het onderwijs van de toekomst te werken gericht op duurzame ontwikkeling en systeeminnovatie. Iedereen die zich betrokken voelt bij digitaal onderwijs en duurzaamheid mag zich aan melden. We richten ons speciaal op:

• docenten en leerlingen VO,
  • docenten en studenten van onderwijs- en duurzaamheidsgerelateerde opleidingen,
  • leden van onderwijsnetwerken,
  • medewerkers van bedrijven, organisaties en lokale overheden.

Elk van de drie Hackathons heeft een eigen host en thema. Tijdens de evenementen

• Ga je een Challenge aan rondom een belangrijk duurzaam thema voor het onderwijs.
  • Werk je gedurende 2 schooldagen in interdisciplinaire teams of geef je input via een korte expertsessie of workshop;
  • Ontwikkel je oplossingen met behulp van digitale onderwijsinnovaties;
  • Krijgt inspirerende workshops over: de challenges, gamification, augmented reality, creatieve co-creatie methodieken, het pitchen van ideeën, en meer;
  • Zijn er mentoren die je bijstaan en is er een jury die de plannen beoordeelt (de winnaars gaan door naar een Europese finale);
  • En bovenal: je kunt werken aan een betere toekomst voor de wereld!

Waarom is dit belangrijk?

Complexe problemen, zoals het klimaatprobleem, kunnen alleen gezamenlijk worden aangepakt. Dat is lastig en vraagt om systeeminnovatie-vaardigheden. Goed onderwijs is nodig om hieraan bij te dragen. Digitale onderwijsinnovaties bieden de kans het curriculum te verrijken met actuele vraagstukken en technieken. Met actueel onderwijs worden leerlingen en studenten optimaal voorbereid op hun toekomstige carrières en de vraagstukken die ze hierin tegenkomen.

Deelnemen aan een hackathon is gratis en staat open voor iedereen:

• docenten en leerlingen in het VO,
  • medewerkers van onderwijsnetwerken, bedrijven en organisaties, lokale overheid en
  • alle andere geïnteresseerden.

We geloven in de waarde van ieders bijdrage.

Meer informatie op onze projectpagina. Download hier de brochure over de Digitale Educatie Hackathon 2020.

Hebt u nog vragen? Stuur een e-mail naar Linda Zenger, projectcoördinator

Delen? Graag!

Stuur deze pagina gerust door naar anderen die interesse kunnen hebben. Iedereen is welkom. We zijn blij met alle bijdragen.

logo DEH 2020