Stichting Technotrend verzorgt lessen in Zomerschool JINC

JINC organiseert in augustus de zomerschool voor kinderen in het basis en voortgezet onderwijs (leeftijd 7-16 jaar) in vier Utrechtse wijken: Overvecht, Kanaleneiland, Zuilen/Ondiep en Leidsche Rijn. De zomerschool is voor kinderen van verschillende scholen. Het is vooral bedoeld voor kinderen die veel thuis zitten en die op sociaal-emotioneel gebied ondersteuning kunnen gebruiken. De selectie en werving wordt gedaan door de scholen. Naast aandacht voor ervaringsgericht en formeel leren, is er ook een programma voor talentontwikkeling.

In de wijk Overvecht verzorgt Stichting Technotrend zowel PO als VO lessen over duurzaamheid en techniek.
LED-beestje1Denise geeft les aan in totaal 150 leerlingen in twee verschillende lessen:

• LED, waarbij de leerlingen een LED-beestje knutselen. In deze les leren de kinderenook de verschillen tussen gloeilampen, spaarlampen en LED-verlichting. En dat mogen ze ook voelen.

• WIND, waarbij de leerlingen een windautootje bouwen.

In deze les vertelt Denise over windenergie en dat er moderne containerschepen zijn met een groot zeil, waardoor ze minder fossiele brandstoffen hoeven te gebruiken. En over het vrachtschip Tres Hombres, dat met alleen maar zeilen producten transporteert tussen Latijns-Amerika en Europa.

ontwerp spijkerbroekDaarnaast verzorgt Alisa voor 90 VO-leerlingen een 2 uur durende les over de Global Goals. Het programma heet Global Goals in je Spijkerbroek. Hierin maken leerlingen aan de hand van de levenscyclus van een spijkerbroek kennis met de Global Goals (Sustainable Development Goals, SDG's, of Duurzame Ontwikkelingsdoelen) en zich bewust worden van (on)eerlijke handel en de herkomst van kleding.

Meer informatie over de zomerschool van JINC.

LED-beestje