Shop KlimaatWijs leerzaam en leuk voor leerlingen basisonderwijs

Leerlingen uit groep 6, 7 of 8 van zes Utrechtse basisscholen, verspreid over alle wijken, hebben in het najaar van 2019 les gekregen over KlimaatWijs Shoppen. Hun eerste les ging over wat duurzaamheid eigenlijk is en welke vragen ze kunnen stellen aan winkeliers. Daarna zijn ze in groepjes naar winkels in de omgeving geweest en hebben ze als 'duurzame detectives' aan winkeliers gevraagd wat ze van duurzaamheid vinden en wat ze in hun winkel aan duurzaamheid doen.

De leerlingen ontdekten dat veel winkels al verlicht worden door spaarlampen of led-lampen, dat afval wordt gescheiden in papier, plastic en glas en dat winkeliers zo weinig mogelijk plastic aan hun klanten geven. Sommige winkeliers vragen zelfs of klanten hun eigen tassen en zakjes willen meenemen om de boodschappen in te doen.

De leerlingen hebben ook met klanten gepraat. Veel klanten vinden het belangrijk dat de winkels goed op hun energiegebruik en op het milieu letten. Shop filmtipNa alle interviews hebben ze tips bedacht voor de winkeliers om nog meer aan duurzaamheid te doen.

De leerlingen leerden ook om interviews te filmen. Alle leerlingen vonden dat erg leuk, en ze hebben ook nog film-tips gekregen om het goed te doen.

In de laatste les hebben ze in hun eigen groepjes een video gemaakt waarin ze vertelden wat ze hebben geleerd. Dat hebben ze in hun eigen klas laten zien. Een paar van de beste filmpjes worden misschien op internet gezet.

RTV-Utrecht en De Telegraaf en Climate-KIC Benelux vonden de lessen zo belangrijk dat ze er een nieuwsbericht over hebben gemaakt.

Na de laatste les stuurden veel leerlingen bedankbriefjes naar de juffen en meesters van Stichting Technotrend en Ecomatters. Daar zijn we heel blij mee!

bedankbriefje Shop Klimaatwijs bedankbrief Shop Klimaatwijs Shop bedankbriefje

Het Programma Shop KlimaatWijs werd uitgevoerd door Stichting Technotrend, Climate Neutral Foundation en Ecomatters met ondersteuning van het Europese programma binnen het duurzame innovatieplatform Climate-KIC.

logo Climate Neutral Foundation logo Climate-KIC logo Ecomatters

Lisa geeft Klimaatwijs Shop-les