De slimme plastic soep sloep

Kinderen uit groep 4, 5 en 6 leren bewust te kijken naar de noodzaak van hergebruik van afval en naar rollen die creativiteit en techniek hierbinnen kunnen spelen.

Wie lust er plastic soep? Vogels en vissen eten het helaas wel. Andere dieren, zoals zeehonden raken soms in verstrikt in al het afval in de zee. Kunnen we iets doen aan dat probleem? We nemen een duik in onze fantasie en gaan aan de slag met onderzoeken en bouwen van onze eigen oplossingsgerichte plastic soep sloep. Stel je voor dat jij kapitein zou mogen zijn op een plastic soep sloep. Hoe zou die boot er dan uit zien? En hoe zou jij samen met je boot helpen om al het afval uit zee te halen?

Na de ontwerpfase gaan we aan de slag met het bouwen van een prototype. De schone afvalmaterialen die de kinderen zelf ter
voorbereiding op de workshop hebben meegebracht dienen als basismateriaal.

De school kan ervoor kiezen om zelf, of in samenwerking met STT, de kunstwerken van de kinderen tentoon te stellen. Hiermee leren de kinderen dat ze door het maken van 'afvalkunst' aandacht kunnen vragen voor het zwerfafvalprobleem.

Plastic Soep Slurper

Deze workshop is ontwikkeld door Willemien van Dijke in samenwerking met STT