Habitoo-team CLZ wint 2e Young Climathon 2019

logo Young Innovators / Climate KIC

Habitoo-team wint de tweede Young Climathon 2019 met een integraal plan voor een natuur-inclusief bouwproject.

Utrecht, 13 november 2019 - Het vierkoppige Habitoo-team (Phoebe, Evan, Dounia, Awista) uit 3 Atheneum van het Christelijk Lyceum in Zeist wint de tweede Young Climathon Utrecht 2019, die op 13 november 2019 in Zeist werd gehouden. Maar liefst 43 teams met samen meer dan 200 leerlingen van de derde jaarlaag werkten aan échte casussen over natuur-inclusief bouwen, water-adaptatie, zelfvoorzienend wonen en duurzame supermarkten. De casussen waren ingezonden door de Amersfoortse projectontwikkelaar Habitoo, Utrecht Natuurlijk, Tiny House 4 Amersfoort en het duurzame energie-adviesbedrijf BlueTerra uit Veenendaal. De Climathon werd georganiseerd door Stichting Technotrend uit Utrecht, die duurzaamheidsprojecten voor onderwijs ontwikkelt en aanbiedt.

Het winnende team stak met kop en schouders uit boven de andere teams, vond de jury. Ze bedachten een creatief plan voor de vraag:

Hoe zou de innovatieve woningcorporatie Habitoo meer speling kunnen krijgen om een natuur-inclusief woningbouwproject tot stand te brengen wat een mooiere toekomst voor ons allemaal oplevert?

leerlingen aan de slag in Young ClimathonDeze vraag was ingebracht door Astrid Druijff en Sander Dobbenga van Habitoo in samenwerking met Overmorgen. Het is een nogal uitdagende vraag omdat het een klassiek innovatie-dilemma weerspiegelt: er is een duurzaam en innovatief stedenbouwkundig plan, maar binnen het huidige besluitvormingsproces is het moeilijk om voor innovaties toestemming te verkrijgen. Er is meer speling nodig in het huidige beleid, want dat houdt momenteel het bestaande systeem in stand.

Besluitvormingsproces vernieuwen

De winnaars hebben een integraal plan bedacht waarbij besluitvormingsprocessen op gemeenteniveau worden vernieuwd zodat duurzaamheidsambities behaald kunnen worden in de regio. Ze bedachten ook een plan om de betreffende gemeenten te overtuigen. Ook werd er vooruitgedacht over de invulling van het stedenbouwkundig plan, met ideeën zoals een speeltuin met tegels die zonne-energie genereren om het smart microgrid van de woningen te versterken.
Het team had goed rekening gehouden met een positieve benadering van het dilemma door op samenwerken te focussen.

Young Greenhouse

De winnaars zullen samen met de prijswinnaars van de overige casussen hun idee naar het volgende niveau brengen tijdens het Young Greenhouse programma dat op 15 november van start gaat. Experts uit het bedrijfsleven zullen hen hierin coachen. Ze zullen een pitch-training krijgen en er zullen inspiratiesessies plaatsvinden: start-ups over waarde creëren en innoveren en een jongerenorganisatie over samenwerken met stakeholders.

zaaloverzicht Young Climathon Zeist  De Young Climathon is een eendaagse snelkookpan, afgeleid van hackatons, waarin grote groepen hackers in korte tijd een softwareprogramma bouwen. In een Climathon gaan de scholieren proberen in 1 dag een oplossing te bedenken voor een echte klimaatcasus van een bedrijf of gemeente. Een jury van experts beoordeelt of de oplossingen innovatief en onderbouwd zijn, en aansluiten bij de markt.

De Young Climathon vormde het slot van een serie School Innovator lessen die Stichting Technotrend heeft gegeven op scholen in Utrecht en omgeving. Honderden middelbare scholieren zijn dit najaar bezig met leerzame en inspirerende School Innovator lessen. Ze hebben enorme stappen gezet om de uitdagingen van klimaatverandering aan te gaan. Circulaire economie, energietransitie en klimaatadaptatie spelen hierbij een grote rol.

Ecosysteem

De School Innovator lessen en Young Climathons zijn onderdeel van het Young Innovators programma, een meerjarig onderwijsprogramma van EIT Climate-KIC, het grootste public-private partnership van Europa. Bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheden zijn betrokken bij de programma-activiteiten. Deze samenwerkingen versterken de band tussen onderwijs en het beroepsleven die samen een ecosysteem vormen.

De Young Innovators lessen en de Young Climathons worden georganiseerd en aangeboden door Stichting Technotrend.

Young Innovators in Europa

Young Innovators speelt zich af in verschillende Europese landen, maar ook daarbuiten. Wil je graag meer lezen? Kijk voor meer informatie op de internationale website van Young Innovators.

Het Young Innovators programma wordt ondersteund door EIT Climate-KIC, Utrecht Natuurlijk en Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden.

logo EIT Climate-KIC met EU-vlag

logo Utrecht Natuurlijk logo De Stichtse Rijnlanden