DigiEduHack

Op 12 en 13 november ondersteunt Stichting Technotrend drie duurzame opdrachtgevers met het hosten van een DigiEduHack, ofwel een Digital Education Hackathon. Tijdens de hackathons (2 schooldagen) worden oplossingen ontwikkeld voor uitdagingen op het gebied van duurzaamheidsonderwijs. De hackathons vinden plaats in Utrecht, Rotterdam en Amsterdam.

Download hier de brochure over de Digital Education Hackathon 2020.

DigiEduHack Utrecht: Stichting Leaphy

In de regio Utrecht zullen de leerlingen werken aan een vraag van opdrachtgever Stichting Leaphy. De robot Leaphy wordt momenteel ingezet voor onderwijs over robotica, maar is nog helemaal niet duurzaam. De robot Leaphy heeft dus onderwijs over circulariteit nodig! Tijdens de DigiEduHack zal een deel van de leerlingen aan de slag gaan met de vraag welk onderwijs nodig is, zodat ze Leaphy circulair kunnen maken. Een ander deel van de leerlingen wordt uitgedaagd een game te ontwikkelen voor digitaal duurzaamheids onderwijs over circulariteit.

DigiEduHack Rotterdam: Arctic Explorer

In de regio Rotterdam zullen de leerlingen werken in opdracht van Arctic Explorer. Tijdens wetenschappelijke expedities naar het poolgebied maakt het team van Arctic Explorer 360 graden beelden om de invloeden van de klimaatcrisis zichtbaar te maken. Tijdens de DigiEduHack worden de leerlingen uitgedaagd om te kijken hoe deze 360 graden beelden in de toekomst een plek kunnen krijgen binnen het (digitale) duurzaamheidsonderwijs.

DigiEduHack Amsterdam: NatureDesk

In de regio Amsterdam is NatureDesk de opdrachtgever van de challenge, een organisatie die als doel heeft om te kijken hoe we gezonder en groener kunnen leven en werken in de stad. Om dit te stimuleren hebben ze de groen blauwe kaart van Amsterdam ontwikkeld waarmee mensen worden aangemoedigd om op zoek te gaan naar het blauw en groen in hun buurt. Tijdens de DigiEduHack willen we de leerlingen laten nadenken over hoe deze kaart inspiratie kan bieden in het voortgezet onderwijs. Ze worden uitgedaagd om van daaruit een game te ontwikkelen voor het digitaal onderwijs van de toekomst.

Waarom is dit belangrijk?

Complexe problemen, zoals het klimaatprobleem, kunnen alleen gezamenlijk worden aangepakt. Dat is lastig en vraagt om systeeminnovatie-vaardigheden. Goed onderwijs is nodig om hieraan bij te dragen. Digitale onderwijsinnovaties bieden de kans het curriculum te verrijken met actuele vraagstukken en technieken. Met actueel onderwijs worden leerlingen en studenten optimaal voorbereid op hun toekomstige carrières en de vraagstukken die ze hierin tegenkomen.

Deelnemen aan de hackathons is gratis en ze zijn open voor iedereen:

• docenten en leerlingen in het VO,
  • docenten en studenten van onderwijs- en duurzaamheidsgerelateerde opleidingen,
  • medewerkers van onderwijsnetwerken, bedrijven en organisaties, lokale overheid en
  • alle andere geïnteresseerden.

We geloven in de waarde van ieders bijdrage.

Voor de regio's Rotterdam en Amsterdam zoeken we nog leerlingen en docenten!!! Dit kunnen hele klassen zijn, maar ook individuele (talent)leerlingen. En hoewel de DigiEduHack in principe een tweedaags programma heeft, is het bijvoorbeeld ook mogelijk dat de ideeën van de groep leerlingen van dag 1 op dag 2 worden opgepakt door een andere groep leerlingen. Twee dagen dezelfde leerlingen zorgt voor extra verdieping voor deze leerlingen; een overdracht van dag 1 naar een andere groep leerlingen op dag 2 zorgt dat er makkelijker meer leerlingen kunnen meedoen, zonder dat ze allemaal twee reguliere schooldagen hoeven te missen. We zijn hier flexibel in en denken graag mee. Dat geldt ook voor de aanpassingen in het basisprogramma, zie hieronder.

Aanmelden voor een hackathon. Kies hier uit de lijst van challenges voor Utrecht, Rotterdam of Amsterdam.

Wilt u zich aanmelden of hebt u nog vragen? Stuur een e-mail naar Linda Zenger, projectcoördinator

Voorbeeld programma

Het basisprogramma is flexibel een aanpasbaar aan de wensen van de school. Zo kunnen we de begin en eindtijden aanpassen. En hoewel we het liefst de leerlingen op hun eigen school samen in een lokaal willen laten werken met een docent en een van onze medewerkers, is het ook mogelijk alles online plaats te laten vinden.

Dag 1

Introductie DigiEduHack + korte opdracht 'empathize'

Planning van de dag bespreken

Introductie Challenge door opdrachtgever + opdracht 'problem analysis'

Introductievideo thema

Brainstorm aan de hand van vragen - 'problem analysis'

Inspiratieworkshop over Guides of Games en Gamification van onderwijs

(wordt nog bepaald voor deze specifieke casus)

Brainstorm vervolg + feedbackronde - 'design'

pauze

Voorbereiden (tussen)presentatie van 2 of 3 van de gekozen ideeën

Presentatie van de teams

Afsluiting van de dag

Dag 2

Refresh van Challenge en Ideeën (aan de hand van presentaties op dag 1)

Brainstorm + keuze idee

Workshops over het zelf maken van Games/gebruik van Guides

Uitwerken van het game/guides platform - Opdracht 'design'

Feedback moment met casushouder

Bouwen van de game/guides omgeving – Opdracht 'develop'

Workshop pitchen

Voorbereiden (tussen)presentatie van 2 of 3 van de gekozen ideeën

Eindpresentaties/pitches

Presentaties van medestudenten beoordelen

Jury/prijsuitreiking

Afsluiting van de dag

Achtergrondinformatie

Het project vindt plaats in het kader van DigiEduHack, een programma waarin wereldwijd op 12/13 november 2020 Digital Education Hackathons plaatsvinden. Een overzicht van alle hackathons en challenges

De DigiEduHacks worden ondersteund door EIT Climate-KIC.

logo EIT Climate-KIC en EUvlag

logo DigiEduHack 2020