IRIS in Kanaleneiland-zuid, Utrecht

De Utrechtse wijk Kanaleneiland-Zuid wordt met Europese steun een voorbeeld voor andere steden op het gebied van duurzaam en betaalbaar wonen. In het wijk werken gemeente, woningcorporatie Bo-Ex, Lomboxnet en het Utrecht Sustainability Institute van de Universiteit Utrecht samen om woningen te verduurzamen door onder andere isolatie, led-verlichting en elektrisch rijden.

Bewonersparticipatie

Bewonersparticipatie is één van de vijf zogenaamde transition tracks. Met de communicatie en activiteiten wil het project aansluiten bij de behoeften van de bewoners. De Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) ontwikkelde hiervoor een methode. Een van de activiteiten is om kinderen op basisscholen in de wijk les te geven over wat er allemaal komt kijken bij deze ontwikkelingen in de wijk. De kinderen kunnen dan hun ouders uitleg geven. Ook voor ouders komen er informatiebijeenkomsten.

Lesprogramma

Stichting Technotrend en Utrecht Sustainability Institute hebben een plan voor een lesprogramma ontwikkeld. Voor dit lesprogramma, gericht op groepen 7 en 8, zijn twee bestaande workshops van Stichting Technotrend (uit het programma Technokids Groenland) aangepast aan het project. De twee workshops zijn:
    I. Workshop Elektriciteit en Batterijen
    II. Workshop Warmte en isolatie
Deze lessen duren 90 minuten. Aan de orde komen thema’s die vanuit het IRIS-project in de wijk worden uitgevoerd: klimaatverandering, duurzame energie, energiebesparing, batterijen en slimme verlichting. Ze maken de inhoud van de verschillende doelstellingen en activiteiten van het IRIS-project inzichtelijk voor de leerlingen.

Deze IRIS-lessen zijn sinds het schooljaar 2021-2022 geïntegreerd met het Wetenschap en Techniek-programma in samenwerking met het Globe College. Voor meer informatie hierover klikt u hier.

Dit lesprogramma is de afgelopen jaren op verschillende basisscholen in Kanaleneiland uitgevoerd. Zo hebben de Kaleidoscoop en de Da Costaschool (nu: de Olijfboom) in 2019-2020 meegedaan en is er na corona een start gemaakt bij de basisscholen Al Hambra en Het Schateiland.

Ook zijn er in het schooljaar 2021-2022 IRIS-lessen geïntegreerd in het PandaPowerUur op basisschool de Panda.

Schooljaar 2022-2023

Het project loopt sinds schooljaar 2019-2020 door tot en met het schooljaar 2022-2023. In die hele periode combineert Stichting Technotrend het bouwen aan een sterk wetenschap-en-techniekcurriculum met een bijdrage van de scholen aan bewonersparticipatie in het IRIS-project.

Voor het schooljaar 2022-2023 is er een nieuwe ontwikkeling gaande in samenwerking met de gamemakers Protofunk. In het voorjaar van 2022 ontwikkelden zij een game die de energietransitie in Kanaleneiland duidelijk weergeeft aan de leerlingen. Ook zullen verschillende beroepen die belangrijk zijn voor de energietransitie langskomen. Het plan is om dit spel op te nemen in het IRIS-W&T-programma in het schooljaar 2022-2023.

Voor het schooljaar 2022-2023 kunnen scholen uit Kanaleneiland, Utrecht zich vanaf juni 2022 aanmelden. Dit kan door een mail te sturen naar Eline Koelen op het mailadres hieronder.

Over IRIS

logo IRISHet Europese project IRIS - Integrated and Replicable solutions for co-creation In Sustainable cities - is koploper in de transitie van steden in schone en slimme aantrekkelijke verblijfsgebieden. Het project ondersteunt drie 'Lighthouse' steden - Utrecht, Göteborg (Zweden) en Nice (Côte d’Azur, Frankrijk).

Stichting Technotrend

Stichting Technotrend wil door wetenschap en techniek in het onderwijs te integreren en vanuit nieuwsgierigheid en verwondering les te geven de onderzoekende houding die kinderen van nature bezitten verder ontwikkelen. Het aanbieden van nieuwe kennis, waarbij continu contact wordt gelegd met de praktijk, zorgt ervoor dat leerlingen leren denken vanuit innovativiteit en duurzaamheid en hun talenten ontwikkelen.

Meer informatie?

Eline Koelen, projectcoördinator, eline.koelen@stichtingtechnotrend.nl
Patrick van der Hofstad, directeur, Patrick.vanderhofstad@stichtingtechnotrend.nl

logo SDG7  logo SDG13