23 november: Duurzaamste docenten 2022

23 november 2022 - Jaarlijks worden tijdens de Duurzame Docent Verkiezing de meest duurzame docenten in PO, VO, MBO en HBO/WO gekozen. Dit jaar vond de verkiezing plaats op 23 november in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam.

Een duurzame docent is een inspirerende vernieuwer die studenten, collega’s en externe partijen betrekt bij het ontwikkelen en geven van duurzaam onderwijs en het creëren van handelingsperspectief voor de nieuwe generatie.

Lees hier wie de duurzaamste docenten van 2022 zijn geworden.

Debat: De klimaatcrisis voorbij

Hoe bieden we handelingsperspectief in een crisis?

Voorafgaand aan de prijsuitreiking vond een debat plaats. Het thema was dit jaar: Hoe zorgen we er – ondanks alarmerende berichten over de klimaatcrisis – voor dat onze leerlingen en studenten de toekomst kunnen vormen naar hun eigen idealen?

still debat duurzaamste docentWie in de klas begint over duurzaamheid krijgt gemengde reacties. Sommigen leerlingen zijn somber en moedeloos, anderen ‘boeit het niets’. En snijd je op het platteland het onderwerp regeneratieve landbouw aan, dan loopt er weleens iemand boos de klas uit. Hoe buig je dit als docent om naar een positieve vibe? Dit was het onderwerp van een zeer inhoudelijk debatuurtje als aftrap van de Duurzame Docent Verkiezing, mede gesponsord door Stichting Technotrend.

Met: docent Pauline Drost (international agribusiness), hoogleraar Arjen Wals (leren voor duurzame ontwikkeling), student Pieter Lossie (beleidsmedewerker VO-raad, oud-voorzitter LAKS, medeoprichter Youth for Climate) en changemaker Dina El Filali. Het debat is online terug te kijken op de site van Pakhuis De Zwijger en op YouTube.

foto duurzame docenten 2022